W ostatnich tygodniach widzę coraz więcej artykułów w Internecie poświęconych zrównoważonemu hotelarstwu. Zmiany klimatyczne oraz zmiany w postrzeganiu natury spowodowane pandemią Covid-19 sprawiły, że branża hotelarska ponownie wyniosła ekologię na sztandary. Piszę, że ponownie, bo ten temat nie jest nowy i hotele już kilka lat temu zaczęły wprowadzać różne proekologiczne rozwiązania, ale kryzys branży turystycznej sprawił, że zszedł na dalszy plan.
Tymczasem hotele mają bardzo duży wpływ na planetę i turyści-goście o tym wiedzą. Ankieta internetowa przeprowadzona w 2021 roku przez Booking.com wśród ponad 29 tys. podróżnych z całego świata wykazała, że ​​83% uważa, że ​​zrównoważone podróżowanie ma kluczowe znaczenie. Kolejne 61% stwierdziło, że pandemia skłoniła ich do bardziej zrównoważonego podróżowania w przyszłości. Z kolei według badania The Nielsen Company, 87% turystów chce nocować w miejscach przyjaznych środowisku i jest to priorytetem szczególnie wśród millenialsów.

Zrównoważone hotelarstwo to pojęcie szerokie i nie opiera się tylko na wprowadzaniu pojedynczych, proekologicznych rozwiązań, jak np. redukcja odpadów. Zrównoważone podejście zaczyna się już na etapie projektowania hotelu, a później realizacji inwestycji i całego cyklu jego użytkowania. Zrównoważone hotelarstwo, to także wpływ hotelu na lokalną społeczność i lokalny biznes.

Na ponad tysiąc budynków w Polsce objętych zielonymi certyfikatami (np. BREEAM, LEED, DGNB, WELL), tylko 17 to hotele. Jednak z każdym rokiem zielone budownictwo zyskuje na popularności. Odzwierciedlają to statystyki Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego, według których powierzchnia użytkowa budynków objętych zielonymi certyfikatami wzrosła aż o 35 % na przestrzeni ostatniego roku. Ten zielony trend widać już nie tylko w biurach, ale i innych segmentach rynku nieruchomości, także w hotelach.
Przykładem jest chociażby najnowszy hotel Mercure Katowice Centrum z sieci Accor, którego fasadę pokrywa jedna z największych w Polsce, blisko 18-metrowa ściana z żywych roślin. Budynek ma najwyższy, platynowy precertyfikat LEED w kategorii Building Design and Construction i został zaprojektowany zgodnie z filozofią green & clean.

Grupa hotelowa Accor już w 2011 roku przyjęła i konsekwentnie realizuje strategię CSR, w ramach której zidentyfikowała 21 obszarów działalności biznesowej, w których można dokonać istotnych usprawnień, wyznaczając tym samym długofalową politykę mierzalnych działań i misji. Wśród nich znalazło się ograniczenie zużycia energii i wody, budownictwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla oraz promowanie ekologicznego podejścia do żywności, przy znacznym ograniczeniu jej marnowania.
W tym roku Accor połączył siły z Sustainable Hospitality Alliance, globalną siecią zrównoważonego rozwoju, zrzeszającą firmy z branży hotelarskiej. Celem organizacji jest współpraca z lokalnymi i globalnymi partnerami, by sprostać kluczowym wyzwaniom współczesnej rzeczywistości. Dodatkowo sojusz skupia się na promowaniu i wdrażaniu działań przyjaznych środowisku.
W skład sojuszu wchodzi 25 % światowej branży i obejmuje on 14 głównych firm hotelarskich, w tym Marriott International, Hilton, IHG, Hyatt, Radisson, a także marki regionalne. Stowarzyszeniu przyświeca idea współpracy i współdziałania dla społeczności i środowiska w obszarach takich, jak m.in. poprawa łańcuchów dostaw i zmniejszenie wpływu na środowisko.

_____________________________________

Czytaj więcej…
Hotelowy Tydzień Ziemi 2021
Pokój hotelowy przyjazny środowisku 

______________________________________

Skoro mowa o Marriott International. Ta największa na świecie sieć hotelowa ogłosiła niedawno, że zobowiąże się do osiągnięcia celu zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. Cel oznaczałby, że Marriott wyeliminowałby tyle samo emisji gazów cieplarnianych, ile produkuje. Firma Marriot już w latach ubiegłych podjęła działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, wdrażając takie inicjatywy, jak eliminacja jednorazowych butelek i ograniczenie marnowania żywności. Nowy plan zerowej emisji dwutlenku węgla jest kontynuacją celów wyznaczonych w 2017 roku, kiedy to firma postanowiła zmniejszyć emisję do 2025 roku o 30% w stosunku do wartości bazowej z 2016 roku. Nowe inicjatywy mogą obejmować modyfikacje projektów hoteli, aby uczynić je bardziej energooszczędnymi, większym wykorzystaniem energii odnawialnej i ulepszeniami, takimi jak inteligentne termostaty.

Inne firmy hotelarskie również pracują nad ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych. Hilton zobowiązał się do zmniejszenia zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich emisji dwutlenku węgla o 61% do 2030 roku, a sieć Wyndham dąży do zmniejszenia bezpośrednich i pośrednich emisji o 15% do 2025 roku.

Firmom hotelarskim, które na poważnie traktują ochronę środowiska i chcą być bardziej widoczne ze swoimi działaniami dla internautów, naprzeciw wychodzi Google. W wyszukiwarce takie hotele otrzymają zielone etykiety „Eco-certified” za wdrożenie zestawu dobrych praktyk podzielonych na kategorie – oszczędność wody i energii, redukcja odpadów, zrównoważone zaopatrzenie (czyli jak wygląda droga dostaw towarów do hoteli, jak są pakowane i od jakich dostawców) oraz posiadanie międzynarodowych certyfikatów (na liście, które spełniają standardy Google’a, jest 29 certyfikatów ekologicznych, np. LEED, Bureau Veritas). O takie oznaczenie w wyszukiwarce występują same hotele, których proekologiczne działania poddawane są weryfikacji.

 

Jest to nowa funkcja w Google, z którą muszą się zapoznać zarówno osoby poszukujące eko-hoteli, jak i sami hotelarze. Na chwilę obecną nie można filtrować hoteli w wyszukiwarce według certyfikatu ekologicznego, którym głównie oznakowane są hotele sieciowe. Potencjał tej funkcji będzie tym większy, im więcej hoteli wystąpi o taki certyfikat.

Klienci nie polegają po prostu na słowach, ale na działaniach. Ja zacząłem bardzo zwracać uwagę na proekologiczne inicjatywy w hotelach i mają dla mnie znaczenie każde, nawet wydawać by się mogło błahe działania, jak eliminacja plastikowych rzeczy jednorazowego użytku w pokojach.

 

Źródło: materiały prasowe Accor, US Today, InsideHook

Komentarze

komentarzy