Hotelowy Tydzień Ziemi 2024

reklama

Czwarta edycja Hotelowego Tygodnia Ziemi, to wydarzenie, którego celem jest budowanie świadomości polskich hotelarzy oraz inspirowanie do całorocznych inicjatyw i wdrażania kompleksowych rozwiązań przyjaznych środowisku i lokalnym społecznościom. Nie jesteśmy z Agatą Delmaczyńską, ekspertką ds. zielonego hotelarstwa i współorganizatorką wydarzenia, ekoterrorystami. Po prostu zauważamy, że brakuje w mediach i podczas wydarzeń branżowych dla managerów i inwestorów tego tematu. A polska branża horeca ma wiele do zrobienia, by ten biznes był bardziej odpowiedzialny społecznie.

Niezależnie od tego, jaki mamy pogląd na zmiany klimatu, czy się zgadzamy z teorią o wpływie człowieka, czy jednak uznajemy zmiany za efekt naturalnych procesów na planecie, jedno jest pewne – ocieplenie klimatu ma wpływ na turystykę i związaną z nią branżą hotelarską, a sama turystyka ma negatywny wpływ na środowisko naturalne i kulturowe. I właśnie to powinno być głównym powodem, dla którego warto czynić obiekty noclegowe bardziej ekologicznymi i odpowiedzialnymi społecznie.

 

Webinarium

W ramach wydarzenia zostało przeprowadzone webinarium (nagranie dostępne jest pod linkiem TUTAJ), podczas którego kilkoro uznanych w branży ekspertów podzieliło się inspiracjami i najlepszymi praktykami, jak uczynić hotel przyjaznym środowisku:

Agata Delmaczyńska, Green Officer Hotelarz – Raportowanie ESG.

Monika Szymor – Zrównoważona moda w hotelu, czyli jak zadbać o planetę oraz zdrowie i wygodę pracowników.

Bartosz Sierżęga – Przegląd obowiązków środowiskowych dla hoteli: Zacznij od BDO i KOBIZE w drodze do ESG.

Joanna Maraszek – Ślad węglowy hoteli – trend czy konieczność?

Linda Terzić i Izabela Sałamacha – Inicjatywa Operacja Czysta Rzeka z perspektywy hotelarza.

Magdalena Fularska-Pacholczak – Zielona komunikacja, czyli jak komunikować eko zaangażowanie swoim gościom.

Jarosław Szczygieł – Standardy ekologiczne, jako sposób zdefiniowania turystyki zrównoważonej.

 

Dziękujemy hotelarzom, nauczycielom zawodu, uczniom oraz partnerom, ekspertom i sympatykom branży, którzy aktywnie angażowali się w organizację i przebieg całotygodniowego wydarzenia.

 

 

 

Turystyka odpowiedzialna społecznie

Turystyka jako jedna z największych i najważniejszych gałęzi gospodarki, przyczyniła się do rozwoju wielu regionów i miast świata, przynosząc pozytywne skutki ekonomiczne, ale z czasem zaczęła szkodzić lokalnym społecznościom i ekosystemowi. Poza znanymi i głośnymi przypadkami Barcelony, Wenecji czy Dubrownika, do grona poszkodowanych społeczności dochodzą Wyspy Kanaryjskie, które rocznie odwiedza 14 milionów turystów. W zeszłym tygodniu odbyły się protesty mieszkańców wysp, których liczba to raptem 2 miliony, przeciw zmasowanej turystyce i z apelem do władz, aby podejmowały działania. Amsterdam, aby zmniejszyć napływ turystów, ogranicza pozwolenia na budowę nowych hoteli. Będzie je można zbudować tylko wtedy, gdy zamknięty zostanie inny hotel, nie zwiększy się liczba miejsc noclegowych oraz jeśli nowy obiekt będzie bardziej zrównoważony.

 

Czytaj więcej…
Hotelowy Tydzień Ziemi 2023

 

„Zielone” hotele, to odpowiedź na rosnącą rzeszę turystów, dla których podróżowanie – w tym pobyt w hotelu – ma sens tylko wówczas, gdy pozbawione jest pierwiastka szkodliwego konsumpcjonizmu. Dzięki temu zyskują poczucie, że żyją zgodnie ze swoimi przekonaniami nie tylko na co dzień, ale także podróżując i odpoczywając. Choć jeszcze dziesięć lat temu ekologiczny budynek był jedynie fantazją projektantów i inwestorów, dziś staje się normą. Każdy aspekt funkcjonowania hotelu – począwszy od projektu, skończywszy na wyposażeniu, funkcjonowaniu obiektu i działaniach zespołu – może i powinien być przyjazny dla środowiska.

 

Zaangażowanie polskich hotelarzy

Na potrzeby wydarzenia przygotowaliśmy ankietę, którą wypełniło 44 hotelarzy. Choć przydałaby się większa próba, to mamy kilka ciekawych wniosków.

=> Prawie 70% ankietowanych hotelarzy uważa, że zmiany klimatu i zanieczyszczenia środowiska wpłyną negatywnie na biznes hotelarski.

=> Ponad 35% osób uważa, że kwestie środowiskowe to temat, który ma duże znaczenie dla gości.

=> Ponad 80% uważa, że zrównoważony rozwój i ochrona środowiska są ważnym (lub raczej ważnym) elementem działalności ich obiektów.

=> Ponad 70% twierdzi, że podejmuje decyzję o zakupie produktu do hotelu, sugerując się jego aspektem środowiskowym.

 

Wśród powodów, które stanowią barierę w podejmowaniu działań proekologicznych, najwięcej ankietowanych wskazało: koszty ich wdrożenia (70%) i brak wykwalifikowanej kadry, która mogłaby poprowadzić takie prace (24%).

Zadaliśmy również pytanie, jakie konkretne działania podejmują hotelarze na rzecz ochrony środowiska w swoim obiekcie. Otrzymaliśmy 40 rozbudowanych otwartych odpowiedzi. Są to m.in.: instalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła, perlatory w kranach, ograniczenie lub wyeliminowanie jednorazowego plastiku, redukcja zużycia papieru w obsłudze gości i pracy operacyjnej, rezygnacja z wody butelkowanej w pokojach, promowanie wody kranowej, uzupełniane dozowniki z kosmetykami, segregacja śmieci, procedury ograniczające marnowanie żywności, recykling wody deszczowej, sprzątanie pokoi i wymiana pościeli na życzenie, własny ogródek warzywny i kompostownik, drewniane karty do pokoi, stacje do ładowania aut elektrycznych, ekoedukacja gości, własna oczyszczalnia ścieków, sadzenie drzew i sprzątanie lasów/plaż/brzegów rzek…oraz – „Wystawiamy FV ekologom z zastosowaniem podwójnych stawek za usługi, aby byli świadomi, ile za te głupoty firmy muszą płacić” 🙂

 

Greenwashing, czyli ekościema

Trend zrównoważonego rozwoju i ekozaangażowania stał się dla wielu firm, w tym hotelowych, okazją do własnej promocji, mimo, że podejmowane działania niewiele mają wspólnego z realnym wpływem na ochronę środowiska i z odpowiedzialnością społeczną.

Greenwashing był jednym z powodów, dla którego największa platforma rezerwacyjna Booking w marcu zrezygnował z zainicjowanego w 2021 roku programu Sustainable Travel, mającego na celu promowanie świadomości ekologicznej wśród turystów i zachęcanie właścicieli obiektów do wdrażania zrównoważonych praktyk w swoich firmach. Program umożliwiał obiektom otrzymanie specjalnego oznaczenia na profilu świadczącego o ich zaangażowaniu poprzez deklaratywne spełnienie co najmniej 30% z 40 dostępnych praktyk zrównoważonych, podzielonych na pięć kategorii: redukcja odpadów, redukcja energii i gazów cieplarnianych, oszczędność wody, wsparcie lokalnej społeczności i ochrona przyrody. Platforma uznała, że turyści mogli być wprowadzani w błąd przez wiele obiektów, które otrzymały oznaczenie, a także negatywnie wpłynąć na odbiór innych miejsc, które podejmują działania, ale nie zadeklarowały tego w systemie Booking.

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach przeprowadził badanie na danych z portalu Booking, jak wygląda zaangażowanie polskich obiektów turystycznych. Z ponad 50 tys. obiektów dostępnych na portalu, 1224 (około 2%) otrzymało etykietę Sustainable Travel.
Badanie wykazało, że polskie obiekty turystyczne są w pewnym stopniu zaangażowane w działania związane ze zrównoważonym rozwojem, ale jest to zaangażowanie niskie i nierównomierne, np. dostępność pojemników do segregacji odpadów, oszczędne toalety, rezygnacja z jednorazowych plastikowych buteleczek z kosmetykami czy ograniczenie marnowania żywności. Wiele obiektów nie komunikuje się na temat swoich działań zrównoważonych lub nie realizuje ich wcale.

 

Dobrostan personelu hotelowego

Zrównoważony biznes hotelarski, to także odpowiedzialność społeczna, w tym dbałość o dobrostan pracowników. Hotele wiele robią, aby goście poczuli się dobrze – komfortowy sen, zdrowa żywność na śniadanie, zajęcia wellness i zabiegi Spa, pakiety pobytowe z warsztatami z ekspertami ds. zdrowego stylu życia i psychologami.

Jednak przyglądając się polskiej branży od wielu lat zauważam, że tylko nieduży procent hotelowych pracodawców stara się tworzyć pozytywne środowisko pracy, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zadowolonych i zmotywowanych do dobrych wyników pracowników. Jednocześnie niezmiennie od lat, szczególnie po pandemii, branża żali się na problemy kadrowe.

 

Z badań wynika, że:

=> 85% pracowników mających dostęp do programów wellness stwierdziło, że chciałoby pozostać na swoim stanowisku pracy.

=> 80% tych pracowników cieszyło się z pracy w organizacjach, w których podejmowano inicjatywy na rzecz dobrego samopoczucia, co przekładało się na wzrost wydajności.

=> Programy wellness mogą zmniejszyć absencję o 14 do 19%.

=> 74% pracowników byłoby skłonnych pracować dłużej, gdyby ich firmy wykazywały się empatią.

=> 76% pracowników zidentyfikowało swoje obciążenie pracą jako istotne źródło negatywnego stresu w miejscu pracy.

=> Jednak 45% pracowników nie czuje, że ich firmy zapewniają odpowiednie wsparcie.

Źródło badań TUTAJ

 

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród członków organizacji Pracodawców RP, programy prozdrowotne, w które szczególnie warto inwestować, to promocja zdrowia w miejscu pracy, profilaktyka chorób cywilizacyjnych i chorób zakaźnych, wsparcie psychologiczne, karty do klubów sportowych.

 

Co można zrobić w hotelu?

=> Daj możliwość korzystania z hotelowych stref rekreacyjnych (basen, sauna, siłownia) według określonych zasad.

=> Oferuj pełnowartościowe posiłki w wygodnych warunkach.

=> Zapewnij uniformy wygodne, uszyte bez użycia szkodliwych tkanin.

=> Organizuj zajęcia z medytacji i jogi, terapię dźwiękiem, czy wspólne wypady rowerowe i bieganie.

=> Organizuj zawody sportowe wykorzystując hotelową infrastrukturę.

=> Zapewnij faktyczną możliwość przerwy w pracy, nie tylko w czasie lunchu.

=> Stwórz strefę relaksu „pokój wyciszenia” z wygodnymi fotelami, muzyką, herbatami ziołowymi i nawilżaczem powietrza.

=> Pomagaj pracownikom wyzbyć się nałogu palenia (palacze mają więcej czasu wolnego w godzinach pracy niż osoby niepalące).

=> Stwórz zbiór dobrych praktyk swojej kultury organizacyjnej.

Komentarze

komentarzy

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazine made for you.

Featured:

No posts were found for provided query parameters.

Elsewhere: