Hotelowy Tydzień Ziemi 2023

reklama

Za nami trzecia edycja wydarzenia Hotelowy Tydzień Ziemi, które zainicjowałem wspólnie z Agatą Delmaczyńską w 2021 roku. Jest to być może jedyna tego typu inicjatywa w branży hotelarskiej, której celem jest promowanie proekologicznych postaw w społeczności hotelarzy i uczniów szkół hotelarskich oraz budowanie świadomości w zakresie zrównoważonego hotelarstwa. Mamy poczucie, że wydarzenie jest działaniem w mikroskali. To taka praca organiczna, inspirowanie do zmian małymi krokami.

Hotelarstwo przyszłości powinno być oparte na zasadach zrównoważonego rozwoju. Hotele mają duży wpływ na planetę i turyści-goście o tym wiedzą. Liczne badania wskazują, że podróżni chcą nocować w hotelach przyjaznych środowisku. Zrównoważone hotelarstwo to pojęcie szerokie i nie opiera się tylko na wprowadzaniu pojedynczych rozwiązań. Zaczyna się ono już na etapie projektowania hotelu, a później realizacji inwestycji i całego cyklu jego użytkowania. Zrównoważone hotelarstwo, to także wpływ hotelu na lokalną społeczność i lokalny biznes.

Polska branża hotelarska ma jeszcze wiele do zrobienia. Biodegradowalne słomki, segregacja śmieci, czy wymiana ręczników na życzenie już nie wystarczy. Choć nawet i takie działania, jak segregacja śmieci z pokoi, nie są normą w każdym hotelu. Brakuje tematu zrównoważonego hotelarstwa na dużych konferencjach branżowych w Polsce, w których udział biorą inwestorzy. Jest on traktowany po macoszemu. Powstają kolejne ogromne obiekty w polskich miastach i kurortach bez planu jak zmniejszać negatywny wpływ na otoczenie, środowisko i społeczność. Wprowadzane rozwiązania są zazwyczaj powierzchowne, brakuje kompleksowych strategii i działań operacyjnych na co dzień. Potrzebne są przepisy prawne, które ukróciłyby szkodliwe nawyki i rozwiązania finansowe, które by wspierały i nagradzały inwestorów. Potrzebna jest edukacja pracowników hoteli, kadry zarządzającej i gości.

Nie chcemy, aby o ekologii w hotelarstwie mówiło się tylko przy okazji Światowego Dnia Ziemi 22 kwietnia i Hotelowego Tygodnia Ziemi, ale jest to dobra okazja do dyskusji, refleksji, podjęcia pierwszych kroków, aby uczynić hotele w Polsce faktycznie „zielonymi”. To nie koszt, to inwestycja.

W tym roku wydarzenie odbyło się w dniach 21-28 kwietnia.

W ramach wydarzenia zostało przeprowadzone webinarium, podczas którego kilkoro uznanych w branży ekspertów podzieliło się inspiracjami i najlepszymi praktykami, jak uczynić hotel przyjaznym środowisku:
Agata Delmaczyńska, Green Officer Hotelarz – Raportowanie ESG
Miłosz Stanisławski, Stowarzyszenie HotelMania – Zrównoważone MICE
Arkadiusz Dawidowski, ForSpa Group – Zielone SPA
Agnieszka Maszner-Paprocka, IGHP – Hotel bez plastiku
Dawid Gałat, Profitroom – Dlaczego warto być zrównoważonym hotelarzem
Lidia Klebba-Górecka, Gorecka.Pro – Ekologia a komunikacja marketingowa hotelu
Magdalena Federowicz-Boule, Tremend – Projektowanie hotelu w duchu eko

 

Link do webinaru TUTAJ

 

 

Dodatkowo, ponownie razem ze Stowarzyszeniem Hotelmania zorganizowaliśmy konkurs dla uczniów szkół hotelarskich. Zadanie konkursowe polegało na zaprojektowaniu wnętrza pokoju hotelowego (materiały wykończeniowe, wyposażenie, elektronika) i obsługi tego pokoju (procedury sprzątania, prania, serwis gastronomiczny).

Z 15 nadesłanych prac konkursowych wyłoniliśmy zwycięzców. Pierwsze miejsce zajęli uczniowe z Zespołu Szkół im. Ignacego Łyskowskiego w Grubnie, drugie z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystycznych im. Unii Europejskiej w Jeleniej Górze, trzecie z Zespołu Szkół Zawodowych w Piszu.

 

 

Nagrodą główną w konkursie był pobyt w Scandi Marine w Zatorze ufundowany przez Scandinavia Resort Zator oraz całodniowa rozrywka ufundowana przez największy w Polsce Park Rozrywki Energylandia. Scandi Marine to ulubione miejsce na pobyt wycieczek szkolnych wybierających się do EnergyLandii, położonych od siebie w odległości zaledwie 2 km. Miasteczko Scandi Marine zostało stworzone z prawdziwych kontenerów morskich, które urzeczywistnia ideę dbałości o środowisko naturalne – drugie życie kontenerów, poszanowanie dla otaczającej przyrody i składników wykorzystywanych w kuchni, stacja ładowania elektrycznych samochodów, promowanie wśród gości wspólnych przejazdów Scandi Busem do parku, to tylko kilka przykładów.

Nagrody za kolejne miejsca ufundowała firma Profitroom, partner tegorocznego wydarzenia, a były nimi wejściówki na jesienną konferencję Profitroom HMC 2023 oraz walizki.

 

 

W trakcie Tygodnia publikowaliśmy posty edukacyjne i inspiracyjne.

Zachęcaliśmy do bioróżnorodności w hotelach i eliminowania wody w jednorazowych butelkach w pokojach, podając przykłady alternatywnych rozwiązań z powodzeniem już praktykowanych, jak dystrybutory z wodą na piętrach pokojowych i w częściach publicznych, zachęcanie gości do picia wody z kranu (tam gdzie jakość wody jest sprawdzona i regularnie badania), butelkowanie filtrowanej wody kranowej do własnych butelek wielokrotnego użytku, czy zakup wody w szklanych butelkach zwrotnych.

 

 

 

 

Mówiliśmy o raportowaniu ESG, co z angielskiego znaczy – (E) środowisko naturalne, (S) społeczeństwo i (G) ład korporacyjny. Raportowanie ESG jest dla wielu firm kluczowym elementem działań w obszarze zrównoważonego rozwoju. Do 2027 roku wszystkie spółki, niezależnie od swojej wielkości, które są notowane na giełdzie, będą objęte obowiązkiem raportowania niefinansowego. Wcześniej czy później obowiązek ten będzie dotyczył każdej polskiej firmy, dlatego warto zainteresować się nim już teraz. Uważamy, że raportowanie niefinansowe w branży hotelarskiej powinno to być standardem, nawet jeśli nie wymaga tego prawo.

Zrównoważone hotelarstwo to coś więcej niż tylko pojedyncze działania, to obietnica, względem natury i człowieka – gości, personelu, kontrahentów, lokalnej społeczności.

Oto przykłady:

– raport marki hotelowej Melia Hotels International, od kilku lat uznawanej przez Standard & Poor Global Corporate Sustainability Assessment za najbardziej zrównoważoną firmę na świecie w kategorii Hotele-Resorty-Rejsy -> TUTAJ

– raport marki hotelowej Four Seasons Hotels & Resorts -> TUTAJ

– raport polskiej marki hotelowej Gwiazda Morza Resort Spa & Sport -> TUTAJ

 

 

Na zakończenie Hotelowego Tygodnia Ziemi 2023 zaprosiliśmy do rozmowy Anetę Zalewską z Notera Hotel & Spa oraz Agnieszkę Węgrzyn-Chwiłkowską z hotelu Mercure Katowice Centrum. Dwa obiekty, sieciowy i niezależny, o których można śmiało powiedzieć, że są ekologiczne. Mają spójną strategię i mnóstwo praktycznych rozwiązań, które mogą być zachętą dla innych inwestorów w Polsce. Hotel ekologiczny to również taki, który edukuje swój personel w tym zakresie i angażuje go w ekoinicjatywy, budując tym samym swój pozytywny wizerunek jako pracodawca.

„W sytuacji, gdy bycie eko staje się i modą, i koniecznością, wartość dodaną stanowi spójność wizerunku, marketingowego przekazu i realnych działań. Wartością jest autentyczność i zaangażowanie w rzeczywiście realizowane działania w trosce o naturę.” – Aneta Zalewska

Zapraszam do obejrzenia rozmowy, która odbyła się na kanale HorecaTV portalu Horeca Busuness Club.
Link do nagrania TUTAJ

 

 

Cieszy nas odzew z jakim spotykają się kolejne edycje wydarzenia. Potrzebujemy skupienia się wokół pozytywnego czynu, a takim niewątpliwie jest dbałość o środowisko naturalne. Zachęcamy hotele i inne obiekty do całorocznego zaangażowania się. Liczy się każda drobna inicjatywa, z której można zrobić dobry zwyczaj.

Niech Dzień Ziemi będzie każdego dnia, a Hotelowy Tydzień Ziemi co tydzień!

Partnerami tegorocznego wydarzenia była Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Profitroom i Stowarzyszenie Hotelmania, a także Weronika Frymarska znana jako @Wenia_Hotelarz. Patronat medialny objęły redakcje Hotel Management i Horeca Business Club.

Zobaczcie, jak hotele i inne obiekty w mediach społecznościowych prezentowały swoje działania, zarówno te całoroczne, jak i z okazji Dnia Ziemi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze

komentarzy

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazine made for you.

Featured:

No posts were found for provided query parameters.

Elsewhere: