Jak działają pięciogwiazdkowe hotele w czasie epidemii
Mamy już 563 oficjalnie potwierdzonych testami przypadków zakażenia koronawirusem w Polsce. Wydłuża się okres kwarantanny w domach. Szkoły i uczelnie mają być zamknięte do świąt wielkanocnych.
Z powodu ograniczeń w podróżowaniu w celach turystycznych i biznesowych, obłożenie w hotelach na całym świecie drastycznie spadło, choć w Chinach hotele odbijają się od dna. Mimo to, część hoteli wciąż przyjmuje gości. Póki co w Polsce skategoryzowane obiekty hotelowe mogą prowadzić działalność. Za granicą władze lokalne (w Austrii) lub centralne (w Hiszpanii, Grecji) odgórnie nakazały zamknięcie hoteli, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa.
Działające hotele zawiesiły świadczenie usług gastronomicznych (restauracje, bary, kawiarnie) i rekreacyjnych (basen, sauna, spa). Wyżywienie oferują w formie bufetu dla ograniczonej ilości osób lub poprzez usługę room-service do pokoju.
Mimo, że obłożenie hoteli wynosi zaledwie kilka procent, dla tych działających obiektów stanowi to minimalny zarobek. Czasy są niepewne, a sytuacja finansowa dla wielu już jest tragiczna. Tylko nieliczni mają oszczędności na czas przestoju. By przetrwać, hotel musi zachować płynność finansową.
Niektóre hotele postanowiły czasowo całkowicie zamknąć swoje drzwi. Jednak sieci hotelowe zostawiły tę decyzję właścicielom danego hotelu. Okres zawieszenia działalności uzależniony jest od rozwoju sytuacji. Sprzedaż pokoi została zawieszona na okres od paru tygodni do paru miesięcy.
Popytałem wśród hotelarzy, co robią z pracownikami. Niektóre hotele zapewniają, że nie planują zwalniania pracowników. Większość wysyła ich na zaległe lub bieżące urlopy, urlopy bezpłatne lub opiekuńcze. Jednak zwolnień nie uda się uniknąć w większości hoteli, nawet na stanowiskach kierowniczych, i to już się dzieje.
Czytaj więcej…
Dobre, bo polskie. Jak wesprzeć polską turystykę i hotelarstwo
Branża hotelarska w Polsce czeka na finalny projekt specustawy, którego celem jest zminimalizowanie negatywnych skutków epidemii. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego przedstawiła swoje stanowisko polskiemu rządowi, z którym możecie się zapoznać TUTAJ
Władze Krakowa nie czekają na decyzje rządu i wdrażają swoje pomysły by pomóc przedsiębiorcom, także branży turystycznej i hotelarskiej – na okres trzech miesięcy zwolnienie z podatku od nieruchomości, czynszu za dzierżawę gminnych lokali, zniesienie opłaty za parkowanie w centrum miasta dla osób, które dojeżdżają do pracy.
Węgry zawieszają składki na ubezpieczenia społeczne na okres trzech miesięcy. Planują też uelastycznić zasady zatrudniania, aby pracodawca i pracownik mogli łatwiej osiągnąć porozumienie. Spłaty krótkoterminowych kredytów dla przedsiębiorstw zostały odroczone do 30 lipca. Dodatkowo firmom z branż najbardziej dotkniętych kryzysem nie będzie można wymówić umowy najmu lokalu.
Rząd Francji idzie o krok dalej kolej, firmy będą zwolnione z opłat za czynsz, prąd i gaz.
Jak wygląda sytuacja w Warszawie, jeśli chodzi o hotele pięciogwiazdkowe
Hotele, które wciąż przyjmują gości:
- InterContinental (usługa noclegowa, room service)
- Hilton (usługa noclegowa, room service, restauracja)
- Marriott (usługa noclegowa, restauracja, room service)
- H15 Boutique (usługa noclegowa, recepcja w godz. 7-22, dostawy jedzenia tylko z zewnątrz)
- Warszawa (usługa noclegowa, room service, czynny basen i spa)
- Regent (usługa noclegowa, room service)
- Bellotto (usługa noclegowa, room service)
- Renaissance Airport (usługa noclegowa, room service)
Hotele, które całkowicie zostały zamknięte:
- Raffles Europejski – do maja
- Bristol Luxury Collection – do maja
- Westin – do maja
- Sheraton Grand – do maja
- Radisson Collection – do maja
- Sofitel Victoria – do maja
- Mamaison Le Regina – do kwietnia
Wybrane hotele pięciogwiazdkowe w Polsce:
- Hotel Spa Dr Irena Eris – wszystkie trzy hotele zamknięte do kwietnia
- Bachleda MGallery Collection Kraków – otwarty (usługa noclegowa, room service)
- Stary Kraków – otwarty (usługa noclegowa, room service)
- Copernicus Kraków – zamknięty do kwietnia
- Sheraton Grand Kraków – zamknięty do maja
- Hilton Gdańsk – otwarty (usługa noclegowa, bar, room service)
- Sofitel Grand Sopot – zamknięty do maja
- Marriott Sopot – zamknięty do kwietnia
- The Bridge MGallery Collection Wrocław – otwarty (usługa noclegowa, room service)
- Sofitel Wrocław – zamknięty do kwietnia
- Grand Lubicz Ustka – zamknięty do Wielkanocy
- Hilton Świnoujście – otwarty (usługa noclegowa, room service)
Otwarcia pięciogwiazdkowych hoteli Nosalowy Park Zakopane i Nobu Warszawa przesunięte zostały na późniejsze terminy w zależności od rozwoju sytuacji.
Taka uwaga do managerów recepcji – poinstruujcie proszę osoby dyżurujące jak profesjonalnie odbierać telefon oraz jak komunikować temat zamknięcia hotelu i jego ewentualnego otwarcia.
A jak jest za granicą
Arne Sorenson, prezes Marriott International, największej na świecie grupy hotelowej pod względem posiadanej liczby pokoi, wygłosił emocjonalna przemowę do pracowników firmy. Link do przemowy TUTAJ
Jak powiedział, w 92-letniej historii firma Marriott przeszła przez kilka kryzysów gospodarczych, ale ten obecny uznaje za najdotkliwszy. Na większości rynków, biznes sieci notuje spadki w wysokości 75% poniżej normalnego poziomu.
Zostaną wstrzymane nowe przedsięwzięcia firmy oraz kampanie marketingowe. Setki hoteli zostanie zamkniętych, niektóre z nich na stałe. W tych obiektach, które nadal będą funkcjonowały zostanie ograniczona ilość dostępnych pokoi oraz usługi gastronomiczne, co w konsekwencji spowoduje redukcję liczby etatów.
Prezes sieci oraz sam Bill Marriott nie będą pobierać wynagrodzenia w 2020. Pensje osób na wysokich stanowiskach zarządczych zostały obcięte o 50%. Jak przyznaje, jest to najtrudniejszy moment w jego karierze jako lidera firmy.
Na końcu dodaje – „Razem możemy i przezwyciężymy ten kryzys. Dbajcie o siebie.”
Czytaj więcej…
To nie jest łatwy czas dla nikogo z nas
Hotele luksusowe dokładają starań, aby w wyniku kryzysu nie ucierpiały morale zespołu oraz jakość świadczonych usług. Aby zachować pracę, czas pracy i pensje zostają obniżone, pracownicy rotują na stanowiskach w ramach swoich kompetencji. Realizowane są prace konserwatorskie i doczyszczanie. Przygotowywane są plany na ponowne otwarcie hotelu (działania szkoleniowe, sprzedażowo – marketingowe).
Globalnie hotele luksusowych marek także działają w oparciu o indywidualne decyzje biznesowe właścicieli obiektów oraz wytyczne władz lokalnych.
Europa
- Raffles Paryż – zamknięty
- Raffles Stambuł – otwarty
- Ritz Paryż – zamknięty
- Ritz Londyn – otwarty
- Savoy Londyn – zamknięty
- Le Maurice Paryż – zamknięty
- Peninsula Paryż – zamknięty
- Rosewood De Crillon Paryż – zamknięty
- Rosewood Londyn – zamknięty
- Mandarin Oriental Paryż – zamknięty
- Mandarin Oriental Barcelona – zamknięty
- Mandarin Oriental Praga – otwarty
- Mandarin Oriental Mediolan – otwarty
- Four Seasons Londyn – oba hotele otwarte
- Four Seasons Budapeszt – otwarty
- Four Seasons Mediolan – otwarty
- Four Seasons Florencja – otwarty
- Four Seasons Moskwa – otwarty
- Four Seasons Du Cap Ferrat – zamknięty
- Four Seasons George V Paryż – zamknięty
- Four Seasons Ritz Lizbona – zamknięty
- Ritz-Carlton Budapeszt – otwarty
- Ritz-Carlton Berlin – otwarty
- Ritz-Carlton Wiedeń – otwarty
Azja
- Rosewood Bangkok – otwarty
- Rosewood Hongkong – otwarty
- Peninsula Hongkong – otwarty
- Mandarin Oriental Szanghaj – otwarty
- Four Seasons Pekin – otwarty
- Four Seasons Singapur – otwarty
- Four Seasons Bombaj – otwarty
- Raffles Singapur – otwarty
Stany Zjednoczone
- St.Regis Nowy Jork – otwarty
- Rosewood Nowy Jork – zamknięty
- Four Seasons Nowy Jork – zamknięty
- Four Seasons Downtown Nowy Jork – otwarty
- Mandarin Oriental Miami – zamknięty
- Ritz-Carlton Waszyngton – otwarty
- Ritz-Carlton Nowy Jork – zamknięty
- Ritz-Carlton Boston – otwarty
- Ritz-Carlton Miami – wszystkie cztery hotele zamknięte
Post a comment