
Trendy na rynku dóbr premium i luksusowych
Miniony rok przyniósł wzrost wartości rynku dóbr premium i luksusowych w Polsce oraz jego głównych segmentów, a także zauważalne zmiany w oczekiwaniach konsumentów. Klienci luksusowych marek nadal cenią tradycję, autentyczność i osobiste relacje, jednocześnie zaczynają coraz bardziej doceniać nowoczesne technologie, które wzbogacają ich doświadczenia – takie wnioski płyną z 15. edycji raportu opublikowanego przez firmę KPMG.
WZRASTA ZAMOŻNOŚĆ POLAKÓW
U źródeł wzmożonego zainteresowania produktami i usługami premium i luksusowymi leżą rosnąca siła nabywcza i coraz większa świadomość konsumencka Polaków, którzy coraz częściej wybierają produkty i usługi wysokiej jakości, wyróżniające się unikalnością i spersonalizowanym charakterem.
Według danych z 2023 roku, osób …
- dobrze zarabiających – z dochodem brutto rocznie w przedziale 120 – 240 tys. zł było 1.8 mln,
- zamożnych – z dochodem brutto rocznie w przedziale 240 – 600 tys. zł było 545 tys.,
- bogatych – z dochodem brutto rocznie w przedziale 600 tys. – 1 mln zł było 90 tys.,
- bardzo bogatych – z dochodem brutto rocznie powyżej 1 mln zł było 74 tys.
Łączne dochody wszystkich tych grup wyniosły 714 mld zł, co stanowi znaczny wzrost z 554 mld zł w 2022 roku.
SEGMENTY RYNKU
Wzrost wartości polskiego rynku wynika także ze zmieniających się trendów konsumenckich. Równolegle jest to efekt dynamicznego rozwoju krajowych marek premium i luksusowych, a także coraz liczniejszej obecności marek międzynarodowych. W 2024 roku wartość wszystkich segmentów rynku przekroczyła 55,6 mld zł, co oznacza ponad pięciokrotny wzrost w ciągu minionych 15 lat.
Samochody
Segment samochodów premium i luksusowych wciąż obejmuje największą część rynku dóbr luksusowych w Polsce (64,8%). Jego wartość w 2024 roku osiągnęła 36 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 35%. W minionym roku liderem pod względem liczby sprzedanych luksusowych aut była marka Bentley (87), kolejne miejsce zajęła marka Ferrari (86), Lamborghini (65) i Maserati (55). W segmencie aut premium podium od lat należy do Audi, Mercedesa i BMW.
To również może Ciebie zainteresować: Wyczekiwane otwarcia luksusowych hoteli na świecie w 2025
Hotele
Segment usług hoteli pięciogwiazdkowych i Spa zajął w minionym roku drugie miejsce pod względem wzrostu wartości na poziomie 7,8 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 17%. Hoteli pięciogwiazdkowych mamy już 100, najwięcej ich jest w Krakowie i w Warszawie. W trakcie realizacji jest kolejnych minimum 15 inwestycji pięciogwiazdkowych.
Mój komentarz: Na potrzeby opracowania raportu autorzy przyjęli metodologię obejmującą wszystkie obiekty skategoryzowane na 5*, ale nazywanie ich wszystkich luksusowymi buduje nieprawdziwy obraz rynku. Są to głównie hotele premium, spełniające minimalne wymagania. Rynek hoteli, które można by w Polsce uznać za luksusowe jest wciąż znikomy. Należy wspomnieć, że mamy obiekty hotelowe bez kategoryzacji, które swoim standardem przewyższają te skategoryzowane.
zdj. Raffles Europejski Warsaw
Nieruchomości
Wartość rynku nieruchomości luksusowych w Polsce osiągnęła poziom 3,5 mld zł. Jest to zatem wzrost o prawie 7%. Do puli najdroższych nieruchomości sprzedanych w 2024 roku należy apartament o pow. 435 m2 przy ul. Chmielnej w Gdańsku za 24,8 mln zł, apartament o pow. 342 m2 przy ulicy Szarej 8 w Warszawie za 20,4 mln zł oraz rezydencja na warszawskim Żoliborzu za 50 mln zł.
Jednak sam rynek i media najbardziej interesowały się sprzedażą apartamentu na Złotej 44 w Warszawie o pow. 480 m2, należącego do znanego spekulanta giełdowego Rafała Zaorskiego. Nieruchomość nabyta przez Zaorskiego w 2022 roku za 22,9 mln zł, została wystawiona na sprzedaż za ok. 38 mln zł. Nowym właścicielem okazał się turecki miliarder Fedlan Kilicaslan, ale finalna kwota transakcji nie jest znana.
Odzież i akcesoria
Polski rynek luksusowej odzieży, obuwia i akcesoriów również odnotuje wzrost wartości sprzedaży w 2024 roku, osiągając poziom 3,5 mld zł, co stanowi wzrost o prawie 3%. Mimo zajęcia ex aequo trzeciej pozycji w rankingu pod względem wartości, trzeba zaznaczyć, że rynek modowy zaliczył najniższy wzrost. Globalnie notowania firm z tego sektora zaliczyły straty.
Kosmetyki i perfumy
Polski rynek luksusowych kosmetyków w 2024 roku osiągnął rekordową wartość 2 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 6%. W tym segmencie dominującą kategorią są perfumy, które stanowią 50,6% wartości całego rynku, kolejną największą kategorią są kosmetyki do pielęgnacji ciała z udziałem 20,9%.
Alkohole
Segment luksusowych alkoholi w Polsce nadal dynamicznie rośnie. Szacowana wartość tego rynku za 2024 rok to 1,5 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 4%. W Polsce nadal dominuje sprzedaż napojów spirytusowych, które stanowią 68,2% wartości rynku, z czego 89% to whisky.
Biżuteria i zegarki
Wartość sprzedaży luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce w 2024 roku osiągnęła 686 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 4%. Damska biżuteria szlachetna wciąż stanowi większość rynku biżuterii, natomiast na rynku luksusowych zegarków dominują zegarki męskie.
Sztuka
Wartość rynku sztuki w Polsce, który jest odnotowany w raporcie po raz pierwszy, osiągnęła 567,7 mln zł, z czego 350,6 mln zł pochodziło ze sprzedaży dzieł na aukcjach. Rekordowy wynik aukcji z 2024 roku w kategorii obrazów polskich artystów to 4,2 mln zł za dzieło „Rybak” Jacka Malczewskiego.
TRENDY NA GLOBALNYM RYNKU DÓBR I USŁUG LUKSUSOWYCH
Przeżycia ponad dobra materialne
Współczesny luksus to nie tylko ekskluzywne produkty, ale także wyjątkowe doświadczenia i emocje, przeżycia, które zapadną w pamięci. Dane Euromonitora wskazują, że ponad 40% zamożnych klientów deklaruje zwiększenie wydatków na doświadczenia podróżnicze oraz dbałość o dobrostan fizyczny i psychiczny (wellbeing).
Dzięki temu trendowi branża usług wellness na świecie rośnie jak na drożdżach. Korzystają na tym hotele luksusowe (miejskie i wypoczynkowe), które są znane z nie tylko z rozbudowanej oferty Spa, ale także holistycznego podejścia do dobrego samopoczucia.
To również może Ciebie zainteresować: Luksusowe podróże Polaków
Zamożni klienci nie żałują pieniędzy na doświadczenia typu – prywatne spotkanie z ikoną Formuły 1 Lewisem Hamiltonem na luksusowym jachcie czy oglądanie meczu FC Barcelona w loży VIP i prezent w postaci koszulki z podpisami całej drużyny; romantyczna kolacja w stylu marokańskim na pustyni w specjalnie rozstawionym namiocie beduińskim lub nocleg w namiocie na lodowcu Antarktydy; prywatne zwiedzanie po godzinach zamknięcia Muzeum Watykańskiego czy zakupy na wyłączność w butiku marki Tiffany – o czym w wywiadzie opowiadał dyrektor sprzedaży biura podróży Carter (link TUTAJ).
Istotną rolę w przyciąganiu nowych klientów i budowaniu trwałej lojalności odgrywają kampanie, które wywołują silne emocje i angażują konsumentów – zjawisko emotioneering’u.
Innowacje technologiczne
Istotnym kanałem sprzedaży jest Internet (e-commerce). Zgodnie z prognozami firmy Statista, sprzedaż online luksusowych dóbr osobistych w 2025 roku może globalnie stanowić aż 25% całkowitej sprzedaży w tym sektorze. Trend ten napędza inwestycje w cyfrowe platformy oraz innowacje, takie jak wirtualne przymierzalnie. Rozwiązania te są szczególnie atrakcyjne dla młodszych klientów, którzy cenią wygodę zakupów zdalnych. Do 2030 roku pokolenie Z będzie odpowiadało za 30% zakupów produktów i usług luksusowych.
Proces zakupowy ma być doświadczeniem, a nie samą transakcją, zarówno w sprzedaży online, jak i offline. Rola człowieka w usługach i sprzedaży dóbr premium i luksusowych wciąż jest istotna, ale na znaczeniu zyskują narzędzia zasilane sztuczną inteligencją, które na podstawie zebranych informacji o klientach, ich preferencjach i historii zakupów będą personalizować sprzedaż, upraszczać procesy komunikacji, podpowiadać rozwiązania i wspierać czynnik ludzki.
Odpowiedzialny luksus
Współczesny klient jest świadomy tego, jak negatywny wpływ na środowisko ma przemysł produkujący towary i świadczący usługi. Nie inaczej jest z klientami dóbr premium i luksusowych, którzy wywierają presję na marki, aby działały w sposób etyczny i zrównoważony, minimalizując negatywny wpływ na środowisko. Kładzie się nacisk na sposób produkcji (transparentność składu, naturalne składniki, pochodzenie materiałów) i opakowanie oraz sposób budowania i wyposażania miejsc, w których świadczone są usługi luksusowe. Dużą rolę odgrywają „zielone” certyfikaty pochodzące od wiarygodnych instytucji oraz raportowanie ESG związane z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym.
Klienci zwłaszcza dóbr luksusowych stawiają na produkty pochodzące z drugiej ręki, których wartością jest nie tylko odpowiedzialna konsumpcja (ograniczanie kupowania nowych rzeczy), ale także unikalny charakter przedmiotów i wciąż dobra jakość.
W misji marek premium i luksusowych nie może zabraknąć miejsca na promowanie inkluzywności. W 2024 roku strategie komunikacji marek w sektorze modowym i kosmetyków koncentrowały się na promowaniu silnych kobiet i różnorodności, co odpowiada szczególnie wartościom młodszych konsumentów.
Cichy luksus
Najpopularniejszym obecnie trendem rynku jest tzw. „cichy luksus” i „no logo”, w którym dominują dodatki dyskretnie podkreślające status, gdzie o marce świadczy jakość wykończenia, detale.
Na popularności zyskują limitowane serie produktów, co świadczy o unikalności oferty i niepowtarzalnym charakterze oraz pop-up store’y, czyli sklepy tymczasowe oferujące limitowane kolekcje i unikalne doświadczenia zakupowe. W czasie igrzysk olimpijskich w Paryżu w 2024 roku dostępna była ekskluzywna usługa w postaci rejsu na statku po Sekwanie, podczas którego można było skorzystać z zabiegów SPA Dior.
Rynek nieruchomości luksusowych w Polsce wyróżnia się rosnącym zainteresowaniem transakcjami „off market”, kierowanymi do wyselekcjonowanej grupy nabywców gotowych zapłacić za ekskluzywność, szerszy wybór i dyskrecję.
Siła personalizacji
Personalizacja służy zrozumieniu indywidualnych preferencji klienta, zaspokojeniu jego indywidualnych potrzeb, nadaniu produktowi osobistego charakteru, co sprzyja większej sprzedaży, jak na przykład możliwość komponowania własnych perfum, nadrukowanie/naszycie osobistego emblematu. W usługach podróżniczych, ekskluzywne oferty topowych biur podróży kierowane są do wąskiego grona zamożnych klientów, którzy wymagają pełnej dostępności 24/7 i prywatnego Travel Concierge’a, który zaplanuje program wyjazdu według oczekiwań klienta.
To również może Ciebie zainteresować: Czego można się nauczyć od luksusowych hoteli
Personalizacja świadczy o tym, że klient został wysłuchany, zapamiętany, że ktoś o nim pomyślał. W tym celu ważne jest zbieranie informacji o kliencie w kontakcie bezpośrednim poprzez słuchanie, zadawanie pytań i obserwację, następnie gromadzenie tych danych w systemie CRM. W Internecie „śledzenie” tego, czego szuka i jakie strony odwiedza, a następnie podpowiadanie dopasowanych produktów i usług poprzez zastosowanie sztucznej inteligencji.
PODSUMOWANIE
Hotele, salony sprzedażowe i usługowe, które chcą pozycjonować się jako luksusowe nie mogą być jedynie miejscem transakcji zakupowej czy usługowej, ale miejscem doświadczenia, rozumianego jako zaspokojenie indywidualnych potrzeb i przewyższania oczekiwań klienta, wywołania u niego emocji i poczucia autentyczności, umożliwienia mu działania (zakupu produktu i korzystania z usługi) w zgodzie z własnymi przekonaniami.
Zachodzące zmiany z trendach stają się fundamentem przyszłości rynku dóbr premium i luksusowych w Polsce, gdzie owy luksus będzie coraz bardziej łączył się z odpowiedzialnością, indywidualizacją oraz zaawansowanymi technologiami. W najbliższych latach polski rynek będzie kontynuował swój rozwój, jednak sukces poszczególnych marek będzie zależał od zrozumienia zróżnicowanych preferencji klientów i dostosowywania się do zmian.
zdjęcie tytułowe: galeria handlowa w Hotelu Europejskim w Warszawie
Post a comment