
Śniadanie podano
Mimo kolejnych ograniczeń w przyjmowaniu Gości, hotelowe restauracje nadal są dostępne. Warunek jest taki, że posiłki mogą być podawane jedynie do stołu, bez obsługi bufetowej. Warto wykorzystać tę okazję i mniejszą ilość Gości, by dopracować serwis śniadania a la carte.
Solidne śniadania to podstawa hotelowej usługi gastronomicznej niezależnie od kategorii gwiazdkowej. W hotelach premium, a tym bardziej luksusowych, śniadanie powinno być doświadczeniem samym w sobie, równie ważnym co usługa noclegowa, czy Spa.
Na doświadczenie składa się: asortyment jedzenia, w tym bardzo ważne lokalne produkty i własne wyroby; naczynia na których jest podawany posiłek i sama prezentacja jedzenia w naczyniach; wysokiej jakości kawa z ekspresu i herbata (najlepiej sypana i podawana w imbryku) oraz oczywiście obsługa. A jeszcze jak do tego dojdzie widok z tarasu restauracji, balkonu pokoju lub dachu budynku, czy salon apartamentu prezydenckiego, to już w ogóle bajka. Podobnie jak kieliszek Prosecco podawany zazwyczaj do śniadania w weekendy, w niektórych hotelach premium i luksusowych.
Czytaj więcej…
Każdy dobry hotel powinien o to zadbać
Hotel The Bridge MGallery, Wrocław
Śniadanie podawane w restauracji
Estetyka sali, muzyka, uniformy kelnerów i sama prezentacja stołu wpływają na pierwsze wrażenie.
Należy przygotować i zadbać o:
>> Stabilny stół i wygodne krzesło, które nie robi hałasu przy odsuwaniu.
>> Nakrycie – gładki obrus, bieżnik, podkładki pod naczynia lub czysty blat (drewniany, kamienny lub z innego materiału o estetycznej fakturze).
>> Dekorację – świeży cięty kwiat lub suszony, liście ziół lub drzew, gałązki krzewów (jesień wciąż daje wiele możliwości).
>> Talerze i naczynia – białe ze zdobieniem lub wielobarwne, które są teraz szczególnie popularne.
>> Talerzyk do pieczywa i nóż.
>> Sztućce spakowane w koperty zrobione z płóciennych serwetek lub dobrej jakości papierowych serwetek.
>> Filiżanki do kawy i kubki do herbaty (oraz imbryk) pasujące stylistycznie do talerzy.
>> Pieczywo podane w koszyku lub lnianym worku.
Obsługa:
>> Kelner (stale obecny sali) powinien z uśmiechem powitać Gości w wejściu i odprowadzić do stołu (idąc przodem), podsunąć krzesło jednej osobie (kobiecie, osobie starszej lub tej bliżej stojącej), wręczyć kartę dań, zaproponować gorący napój na początek.
>> Po podaniu całego zamówionego zestawu, należy stale doglądać stół – być obecnym na sali i nawiązywać kontakt wzrokowy z Gośćmi, zabierać brudne naczynia, proponować kolejny gorący napój.
>> Nie należy ograniczać obsługi jedynie do przyjęcia zamówienia i podania jedzenia. Należy z Gośćmi nawiązać (z wyczuciem) rozmowę kurtuazyjną – jak mija pobyt, jakie plany mają na resztę dnia, przedstawić swoje rekomendacje zwiedzania miasta, zachęcić do skorzystania z usług strefy wellness i spa, zaprosić na lunch lub kolację.
>> Na pożegnanie podejść do Gości wstających od stołu, z uśmiechem podziękować i życzyć miłego dnia.
Hotel Raffles Europejski, Warszawa
Room – service
>> W przypadku śniadania podawanego do pokoju, wózek również powinien się prezentować nienagannie i przyjemnie dla oka – obrus, serwetki, kwiatek, talerzyk do pieczywa.
>> Kelner w drzwiach powinien z uśmiechem przywitać się (używając imię lub nazwisko Gościa) i zapytać, czy może wejść do pokoju.
>> Po wjechaniu z wózkiem, należy podstawić krzesło pod wózek.
>> Wychodząc, zapytać czy w czymś można jeszcze pomóc, z uśmiechem życzyć smacznego i poprosić o telefon w celu odebrania naczyń po skończonym posiłku.
>> Jeśli pokój (apartament) posiada duży balkon ze stołem i krzesłami, a warunki pogodowe sprzyjają, należałoby zabrać ze sobą obrus i zaproponować nakrycie stołu na balkonie.
Rodzaje śniadań
Goście mogą sobie skomponować śniadanie z dowolnych pozycji asortymentu w karcie menu lub wybrać konkretne zestawy.
Oto najpopularniejsze rodzaje śniadań i dania w serwisie a la carte.
Śniadanie kontynentalne
- gorący napój – kawa Americano, Cappuccino, Espresso, Latte, gorąca czekolada, herbata (English Breakfast, Earl Grey, rumiankowa, miętowa, owocowa),
- mleko do kawy – zwykłe, odtłuszczone, sojowe, migdałowe, bez laktozy,
- sok – pomarańczowy, jabłkowy, grejpfrutowy, marchwiowy, pomidorowy, z zielonych warzyw (za dodatkową opłatą),
- koszyk pieczywa i wypieków – białe, razowe, wieloziarniste, bagietka, croissant, croissant migdałowy lub z czekoladą, muffin, bajgiel, drożdżówka,
- wybór dżemów i miód, masło,
niekiedy do zestawu dodawane jest także:
- wybór płatków zbożowych z jogurtem – płatki kukurydziane, płatki owsiane, granola, musli,
- nasiona chia z musem owocowym,
- sałatka owocowa.
Śniadanie amerykańskie
Zestaw kontynentalny i dodatkowo:
- do wyboru danie na ciepło z jajek – jajecznica, omlet, sadzone, gotowane,
- dodatki do jajek – bekon, kiełbaska, szynka, pieczarki, grillowane pomidory.
Śniadanie angielskie
Zestaw kontynentalny i dodatkowo:
- jajka sadzone,
- bekon,
- kiełbaska,
- pieczarki,
- fasolka,
- placek ziemniaczany,
- grillowany pomidor.
Śniadanie japońskie
- zielona herbata Sencha,
- omlet po japońsku,
- grillowana ryba (dorada morska),
- ryż gotowany na parze,
- zupa miso,
- suszone wodorosty,
- słone śliwki,
- tofu,
- ocet ryżowy.
Hotel Aman Sveti Stefan, Czarnogóra
Śniadanie polskie
Zestaw kontynentalny i dodatkowo:
- jajecznica,
- wybór wędlin, serów, wędzonych ryb,
- twarożek z ziołami,
- warzywa.
Inne dania proponowane na ciepło, to:
- naleśniki,
- gofry,
- racuchy,
- suflet,
- owsianka z suszonymi owocami, miodem i cynamonem,
- jajka po benedyktyńsku (w koszulce) na muffinie angielskim z szynką i sosem holenderskim,
- tost z awokado i jakiem w koszulce,
- tost francuski – kromki chałki obsmażone w jajku z dodatkiem mleka, podawane ze świeżymi owocami, syropem klonowym, cukrem pudrem.
Hotel One&Only Palmilla, Meksyk
RadixTravel
Śniadanie to nie tylko wizytówka hotelu. W sposobie serwowania śniadania jak w soczewce skupia się podejście do klienta, które widać także w innych usługach hotelowych. Śniadanie to nie tylko posiłek – to pewnego rodzaju otwarcie, które wpływa na samopoczucie i nastrój osoby przez cały dzień. Ostatnio w czasie dwutygodniowej podróży przez Polskę miałem okazję odwiedzić 10 hoteli 4-i 5-gwiazdkowych. W każdym serwowanie śniadań rozwiązane było inaczej, aby odpowiedzieć na trudne covidowe otoczenie. Czego często brakowało?
– w przypadku śniadań serwowanych do stolika brak uprzedzającego pytania o preferencje żywieniowe (np. wegetariańskie),
– niskiej jakości kawy i herbaty,
– bardzo ograniczony wybór ciepłych dań – tylko jajecznica bez opcji na życzenie – omlet/sadzone itp.
– oparcie śniadań o masowo produkowane sery, wędliny i pieczywo,
– rozmiary stolika dla dwóch osób nieadekwatne do liczebności zastawy wykorzystywanej przy podawaniu śniadań.
Z 10 miejsc tylko w połowie miejsc byliśmy usatysfakcjonowani 🙁 Niestety, jak wielokrotnie wspominano, w Polsce 4 i 5 gwiazdek to tylko standardy funkcjonalne, a nie obsługowe.