
Rozwój rynku luksusowych hoteli we Włoszech
Fanów la dolce vita i ekskluzywnych doświadczeń ucieszy informacja, że we Włoszech następuje znaczący rozwój segmentu luksusowych usług hotelowych. Przybędzie sporo nowych hoteli luksusowych marek, zwłaszcza w Rzymie, które dotąd omijały Wieczne Miasto szerokim łukiem, także z powodu włoskiej biurokracji i utrudnień związanych z adaptacją zabytkowych budynków. Isadore Sharp w swojej biografii wspomina projekt budowy hotelu marki Four Seasons w latach 70., który ostatecznie nie doszedł do skutku właśnie z powodu długiego procesu decyzyjnego włoskich partnerów i lokalnych władz. Jak dodał – „Wtedy zrozumiałem powiedzenie, że Rzym nie został zbudowany w jeden dzień”.
Na Półwyspie Apenińskim nie brakuje luksusowych obiektów, jednak są to w większości rodzinne, butikowe hotele, np. Le Sirenuse Positano (recenzja TUTAJ), Grad Excelsior Vittoria Sorrento (recenzja TUTAJ), Castello di Reschio. Tylko 5% hoteli we Włoszech należy do międzynarodowych sieci. Spośród ponad 400 hoteli w standardzie pięciogwiazdkowym (co nie oznacza, że wszystkie są faktycznie luksusowe), 66 przynależy do zrzeszenia Small Luxury Hotels of the World, 57 do Leading Hotels of the World, 45 do Relais & Châteaux, a 36 do Preferred Hotels Group.
Hotel Mandarin Oriental Lake Como
Ośrodkami hoteli znanych luksusowych marek są głównie Mediolan i Florencja, gdzie podróżni mają do wyboru St. Regis i Bulgari (oba hotele z sieci Marriott Int.), Four Seasons, Rocco Forte, czy Armani. Wenecja, która może pochwalić się hotelem słynnej marki Aman i Belmond, w 2019 roku zyskała trzeci we Włoszech hotel marki St. Regis. W tym samym roku, sieć Mandarin Oriental wzięła w zarządzanie hotel nad jeziorem Como. Sieć Four Seasons po otwarciu w tym roku hotelu na Sycylii, planowanego hotelu w Pugli (rok 2027) i Wenecji (zarządzać będzie hotelem Danieli po gruntownym remoncie), będzie miała już pięć obiektów we Włoszech, najwięcej wśród europejskich krajów. Marka Belmond posiada aż sześć obiektów rozproszonych po całym kraju, w tym w Ravello (recenzja TUTAJ) i Florencja (recenzja TUTAJ).
Hotel Four Seasons San Domenico Palace Taormina
Wieczne Miasto na celowniku luksusowych marek
W Rzymie, w którym znajduje się aż 46 hoteli pięciogwiazdkowych, goście mają do wyboru jedynie kilka sieciowych hoteli luksusowych marek i to bardzo klasycznych. Wyremontowany w 2018 roku St. Regis, który został otwarty przez Cesara Ritza w 1894, a także Hotel de Russie i Hotel de la Ville (oba z sieci Rocco Forte) oraz Rome Cavalieri Waldorf-Astoria (sieć Hilton) otwarty w 1963.
Jednak to się niebawem zmieni. Sieć Marriott Int. zamierza otworzyć jeszcze w tym roku aż dwa hotele lifestylowych marek W i Edition. Podobnie sieć InterContinental Hotels Group, która powróci do Rzymu z hotelem marki InterContinental, a pod koniec roku otworzy pierwszy we Włoszech hotel luksusowej marki Six Senses. Natomiast w 2026 roku zostanie otwarty kolejny – Six Senses Antognolla w Umbrii. W tym samym roku zostanie otwarty hotel marki Bulgari (sieć Marriott Int.). Sieć Rosewood , która w swoim portfolio posiada resort w Toskanii, planuje na rok 2023 otwarcie dwóch hoteli – w Rzymie i Wenecji. Z kolei sieć Accor, która rozwija legendarną markę Orient Express, poza hotelem w Rzymie (rok 2023), otworzy obiekty także w Mediolanie i Florencji, dalej – Paryżu i Londynie.
Planowane na ten rok otwarcie hotelu marki Hoxton (sieć Accor), choć to inny segment hoteli, ale jednak wskazuje na potencjał stolicy Italii.
Orient Express Grand Hotel de la Minerve
Hotel InterContinental Rome Ambasciatori Palace
Czytaj więcej…
Wyczekiwane otwarcia luksusowych hoteli na świecie 2021
W opinii eksperta
Poprosiłem o komentarz Izabelę Krzanowską, z firmy Bidroom, która specjalizuje się we włoskim rynku hotelowym:
Włoski rynek hotelarski jest obecnie w centrum zainteresowania inwestorów przede wszystkim dzięki wysokim wskaźnikom – 96 milionów przyjazdów turystycznych, RevPAR weneckich hoteli na poziomie 226.5 euros (najwyższy w całym kraju). Dane za 2019 rok.
Popyt w segmencie hoteli luksusowych we Włoszech w ciągu ostatnich 5 lat wzrósł o 25,6%. W ciągu następnych dziesięciu lat, tempo wzrostu popytu szacuje się na kolejne 6,2% rocznie. Warto podkreślić, że 76% gości odwiedzających luksusowe hotele stanowią obcokrajowcy.
Okazało się, że europejscy konkurenci nie mają wizerunku i reputacji tak silnej jak Włochy, cenione za modę, wzornictwo, rzemiosło, dziedzictwo, styl życia i kuchnię. Międzynarodowe sieci hotelowe zrozumiały w końcu potencjał włoskiego rynku i inwestują od północy do południa Włoch, o czym świadczą nowe otwarcia.
Rok 2019 był najlepszym rokiem w perspektywie inwestycji we włoskim sektorze hotelarskim. Według EY, w 2019 inwestycje wzrosły o 158%, napędzane właśnie segmentem luksusowym. We włoskim Hotel Investment Report 2019 czytamy, że 3,3 miliarda euro zostało zainwestowane w hotele, z wyraźnym wskazaniem na hotele luksusowe, które stanowiły 42% (1,25 mld euro).
Cieszę się, że coraz więcej włoskich hoteli pięciogwiazdkowych szuka niestandardowych kanałów sprzedażowych i jest z nami w Bidroom, takich jak Lungarno Collection, Baglioni Hotels, Bauer Palazzo w Wenecji, JK Palace w Rzymie, Relais & Chateaux Caesar Augustus na Capri, czy Mezzatorre Hotel & Spa z Leading Hotels of the World.
Hotel Rosewood Castiglion del Bosco
Hotel Belmond Villa San Michelle Florence
zdjęcia: materiały prasowe wymienionych sieci hotelowych
Post a comment