Rozwój rynku luksusowego hotelarstwa w Wiedniu

reklama

Z ciekawością przyglądam się europejskim stolicom pod kątem dynamicznego rozwoju tamtejszych rynków luksusowych usług hotelowych. Na mojej stronie znajdziecie analizy dotyczące Londynu (TUTAJ), Rzymu (TUTAJ) oraz Madrytu, Pragi i Budapesztu w zestawieniu z Warszawą (TUTAJ).

Dzisiaj opisuję Wiedeń, który przed pandemią Covid19 znany był z kilku wiekowych, nieco „przykurzonych” luksusowych hoteli o bardzo tradycyjnym charakterze, jak Imperial (marka Luxury Collection z sieci Marriott Int.), Bristol (Luxury Collection), czy Sacher (The Leading Hotels of the World). Przełom nastąpił w momencie otwarcia w 2022 hotelu luksusowej marki Rosewood ze 100 pokojami, co w połączeniu z bardzo dobrymi wskaźnikami biznesowymi dało impuls do rozwoju tego segmentu hoteli.

__________________________________
To również może Ciebie zainteresować
Rosewood Hotels & Resorts – luksusowa marka z ambicjami

__________________________________

Generalnie rynek hotelowy w Wiedniu wykazuje solidne wzrosty, napędzany jest silnym ożywieniem w turystyce i wieloma inwestycjami w sektorze hotelarskim. W przygotowaniu jest około 3.500 pokoi, 40% z nich dotyczy hoteli premium i luksusowych. Miasto, które ciągle inwestuje w infrastrukturę (rozbudowa międzynarodowego lotniska) i usługi związane z turystyką, pozostaje atrakcyjnym celem podróży turystycznych i służbowych, wspierane przez swoje dogodne położenie na mapie, bogate dziedzictwo kulturowe i status wiodącego miejsca kongresowego w Europie.

 

Wzrosty popytu i podaży

Powrót podróży międzynarodowych był kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki rynku hotelowego. Z liczbą 7,4 mln przyjazdów w 2023 i 17,3 mln noclegów (+31% w porównaniu do 2022), Wiedeń odnotował drugi najlepszy rok turystyczny po 2019. Obcokrajowcy stanowili 82% podróżnych, z czego najliczniejsza grupa to Niemcy (19%), potem Amerykanie (6%). Azjaci stanowili ich około 30% – najwięcej przyjechało obywateli Tajwanu, Chin, Korei Południowej i Japonii.

Wyniki hoteli (wszystkich kategorii) w 2023 poprawiły się i przekroczyły poziom sprzed kryzysu: średnia cena pokoju (tzw. ADR) wyniosła 132 EUR (+9% w porównaniu do 2022), a przychód na jeden dostępny pokój hotelowy (tzw. RevPAR) wyniósł 93 euro (+37% w porównaniu do 2022). Natomiast wskaźnik obłożenia pokoi na poziomie około 70% (+14% w porównaniu do 2022) nadal był niższy od wartości z 2019, kiedy wyniósł 78%.

Wyniki za pierwsze półrocze 2024 (hoteli wszystkich kategorii) pokazują, że przychód na pokój hotelowy (RevPAR) zwiększył się o prawie 40% w porównaniu z 2023. Szczególnie wyróżniły się segmenty hoteli pięciogwiazdkowych i budżetowych.

 

Debiuty luksusowych marek

W Wiedniu działają 24 hotele skategoryzowane na pięć gwiazdek, zarówno premium, jak i luksusowe.

W 2012 został otwarty hotel Ritz-Carlton (sieć Marriott Int.) z 200 pokojami, a w 2014 Park Hyatt (sieć Hyatt) ze 146 pokojami. Po otwarciu wspomnianego hotelu marki Rosewood (w tym roku został otwarty także Rosewood Schloss Fuschl blisko Salzburga) zadebiutowały dwa pięciogwiazdkowe hotele – Almanac Palais ze 110 pokojami oraz The Amauris z prestiżowej grupy Relais & Châteaux (w Polsce mamy dwa takie hotele – Copernicus w Krakowie i Quadrill w Gdyni) z 62 pokojami. Z kolei na początku tego roku został otwarty Anantara Palais Hansen ze 150 pokojami, należący do sieci Minor Hotels, która przejęła obiekt po marce Kempinski. To nie wszystko. Niebawem pierwszych gości przyjmie hotel marki Mandarin Oriental ze 150 pokojami i 17 prywatnymi rezydencjami.

 


Park Hyatt


Rosewood


Sacher


Mandarin Oriental

 

Rozwój rynku hoteli luksusowych świadczy o dynamice wzrostu cen, bez czego luksusowe marki hotelowe nie wchodziłyby na austriacki rynek i nie gwarantowały inwestorom rentowności. Najdroższymi hotelami w Wiedniu z cenami zaczynającymi się od 420 euro są Park Hyatt, Rosewood i Sacher. Najstarszy luksusowy hotel Wiednia, czyli Imperial, kosztuje od 370 euro. Pobyt w pozostałych hotelach wiąże się z wydatkiem od około 300 euro za noc. Dla porównania, warszawski hotel Raffles Europejski kosztuje obecnie od 370 euro, a Bristol od 180 euro.

W stolicy Austrii obecna jest także pięciogwiazdkowa marka InterContinental (sieć IHG), Andaz by Hyatt (Hyatt), Le Meridien (Marriott Int.), SO by Sofitel (Accor), Melia (Meliá Hotels International) oraz hotel Sans Souci marki L.V.X. Collection z grupy Preferred Hotels & Resorts (kiedyś do tej grupy należał Hotel Rialto w Warszawie, dzisiaj działający pod marką Nobu Hotels).

 


Ritz-Carlton


Imperial


Bristol


Amauris


Almanac Palais

 

Czy Wiedniowi grozi nadpodaż pokoi?

Obniżki stóp procentowych zapowiadane przez bank centralny Austrii na drugą połowę 2024 zapewnią ponowne ożywienie aktywności inwestycyjnej, co w połączeniu z zapotrzebowaniem turystów na hotele lifestylowe i luksusowe zachęci deweloperów i operatorów hotelowych do realizacji kolejnych projektów.

Nie ma żadnych oznak potencjalnej nadpodaży pokoi w Wiedniu w najbliższej przyszłości. Rosnąca liczba przyjazdów i noclegów prowadzi do wysokiego popytu i wysokiego wskaźnika obłożenia. Nowe luksusowe hotele wydają się mieć pozytywny wpływ na atrakcyjność Wiednia jako destynacji biznesowej i turystycznej. Ciekawe, czy wzrost cen w tym segmencie hoteli będzie kontynuowany.

 

zdjęcie tytułowe: Mistervlad/Shutterstock
zdjęcia hoteli: materiały marketingowe wymienionych hoteli
dane pochodzą z raportów: Christie&Co., EuropaProperty.com, CBRE

Komentarze

komentarzy

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazine made for you.

Featured:

No posts were found for provided query parameters.

Elsewhere: