Rozwój luksusowego hotelarstwa w Arabii Saudyjskiej
Arabia Saudyjska znalazła się na pierwszym miejscu w rankingu Światowej Organizacji Turystycznej przy ONZ pod względem wzrostu liczby przyjazdów turystów międzynarodowych w 2023 w porównaniu z 2019, który wyniósł 56 procent. Ponadto Arabia Saudyjska ustanowiła rekord pod względem wpływów z turystyki międzynarodowej. Wydatki turystów, którzy odwiedzili Arabię Saudyjską w 2023, wyniosły 40 miliardów USD. Był to wzrost na poziomie 43 procent w porównaniu z 2022.
Saudyjski Minister ds. Turystyki ogłosił niedawno, że rząd królestwa skorygował pierwotny cel zawarty w strategii „Wizja 2030”, który zakładał, że do końca tej dekady kraj odwiedzi 100 milionów turystów. Nowy cel to 150 milionów. Jak powiedział minister, osiągnięcia te wzmacniają status Arabii Saudyjskiej jako wybitnego kierunku turystycznego na świecie, podkreślając rosnące zaufanie podróżnych do atrakcyjnej i różnorodnej oferty turystycznej Królestwa. Z kraju polegającego na paliwach kopalnych Arabia Saudyjska ma stać się nowoczesnym państwem, atrakcyjnym do odwiedzenia i zamieszkania, oferującym usługi na najwyższym poziomie.
___________________________________
To również może Ciebie zainteresować
Nowe luksusowe hotele w Dubaju
___________________________________
Odwiedziłem Arabię Saudyjską w maju tego roku i sam się przekonałem, jak niezwykle interesującym jest ten kraj, jaki ma olbrzymi potencjał turystyczny, jakie ma bogactwo kulturowe i krajobrazowe. Choć na pewno długa jeszcze droga, aby w pełni przygotować infrastrukturę i usługi turystyczne do poziomu, który znamy w Europie, ale także chociażby w Egipcie. Ponadto Saudyjczycy muszą się przygotować mentalnie do obsługi i kontaktu z obcokrajowcami z chrześcijańskiego kręgu kulturowego.
Królestwo Arabii Saudyjskiej to państwo zajmujące większą część Półwyspu Arabskiego, rozciągające się pomiędzy Morzem Czerwonym i Zatoką Perską. Zwiedziłem Medynę, drugie po Mekce (tam innowiercy nie mogą wjechać) najświętsze miasto Islamu, gdzie prorok Mahomet zbudował meczet, obecnie jeden z największych na świecie. Następnie zatrzymałem się nad Morzem Czerwonym w małej miejscowości Umluj, dalej na pustyni w nowym resorcie Six Senses Southern Dunes oraz w AlUla, które słynie z ruin starożytnych grobowców Nabatejczyków, wpisanych na listę UNESCO.
Arabia Saudyjska jest nastawiona na przyciągnięcie zamożnych turystów i rezydentów, dlatego jej inwestycje w infrastrukturę hotelową skupiają się na obiektach luksusowych.
Największe inwestycje o znaczeniu turystycznym prowadzone są obecnie na wybrzeżu Morza Czerwonego. Państwowa firma deweloperska Red Sea Global realizuje trzy projekty w środkowej części wybrzeża. Pierwszy projekt to The Red Sea, w ramach którego działają otwarte na początku tego roku dwa resorty z sieci Marriott International, położone na wyspach St. Regis Red Sea Resort i Nujuma Ritz-Carlton Reserve oraz otwarty w 2023 wspomniany Six Senses Southern Dunes na pustyni. Do 2030 ma zostać otwartych 50 resortów. Pozostałe dwa projekty to Thuwal Private Retreat, położony w okolicy miasta Jeddah, z jedynie czterema willami do wynajęcia na wyłączność oraz Amaala obejmujący 29 resortów, które mają zostać wybudowane w kilku fazach do 2030, w tym takich marek jak Rosewood i Six Senses.
Kolejną rządową gigainwestycją jest Neom, w północno – zachodniej części kraju. W jej ramach powstaje m.in. słynne już futurystyczne miasto The Line, ale również realizowanych będzie kilka spektakularnych projektów hotelowych.
Jeden z nich to Epicon nad zatoką Akaba w północno-zachodniej części kraju. Na projekt składa się Epicon Hotel, czyli kompleks dwóch strzelistych wież o wysokości 225 i 275 metrów z lustrzaną elewacją, które pomieszczą 55 hotelowych apartamentów ze spektakularnym widokiem na morze, pustynię i góry. Do tego, w bliskim sąsiedztwie wieżowców powstanie Epicon Resort ze 120 pokojami oraz 45 willi do wynajęcia lub kupienia, usytuowanych przy samej plaży.
Drugi projekt nazywa się Leyja. W otoczeniu surowego, górskiego krajobrazu wybudowane zostaną trzy butikowe hotele z łącznie 120 pokojami, których operatorem będzie marka Our Habitas, obecna także w AlUla. Hotel „Adventure” został zaprojektowany w kształcie podłużnych betonowych segmentów zawieszonych na zboczach górskich. Zupełnie inną formę będzie miał hotel „Oasis” przypominający strzelistą wieżę wyrastającą z górskich skał. Trzeci hotel „Wellness” będzie się składał z dwóch bloków pokrytych lustrzanymi panelami.
Spośród luksusowych marek hotelowych, największą ilością obiektów na terenie Arabii Saudyjskiej w perspektywie następnych 6 lat będzie mógł pochwalić się Four Seasons, a to dlatego, że jej współwłaścicielem jest saudyjski książę Al-Waleed bin Talal, razem z Amerykaninem Billem Gatesem. Na chwilę obecną działa tylko jeden Four Seasons, w stolicy kraju, Rijadzie, otwarty w 2003, który ostatnio przeszedł gruntowny remont. W tym roku zostanie otwarty hotel w Medynie, a kolejne w Jeddah, Mekce, zabytkowym mieście Diriyah, Al Khobar nad Zatoką Perską oraz w ramach projektu The Red Sea i na wyspie Sindalah w ramach projektu Neom.
Największa na świecie sieć hotelowa Marriott International ma w swoim saudyjskim portfolio, poza dwoma wspomnianymi resortami nad Morzem Czerwonym, także hotel St.Regis i Ritz-Carlton w Rijadzie oraz Ritz-Carlton w Jeddah. W planach jest otwarcie dwóch hoteli pod markami Luxury Collection oraz hotelu Autograph Collection na wyspie Sindalah w ramach projektu Neom.
Z kolei sieć hotelowa Aman Group zadebiutuje w Arabii Saudyjskiej w 2027, otwierając pustynny resort Aman Wadi Safar w niedalekiej odległości od Rijadu. W planach ma także otwarcie hotelu marki Aman w AlUla, gdzie od 2022 działa resort marki Banyan Tree z sieci Accor. Również w AlUla w 2027 zostanie otwarty obiekt pod marką Janu z Aman Group.
Janu AlUla. Zdj. materiały prasowe
To również może Ciebie zainteresować
Marka Aman zabierze pasażerów w rejsy na pokładzie luksusowych jachtów
Dziękuję, że przeczytałaś/eś mój artykuł do końca.
Post a comment