Prywatne Kluby w hotelach – skąd wziął się ten trend i jak się rozwija na świecie

reklama

Przygotowując artykuł na temat otwarć hoteli marek lifestylowych i luksusowych na świecie w 2025 roku (link TUTAJ), zauważyłem, że kilka realizowanych projektów zakłada stworzenie w obrębie obiektu Prywatnych Klubów, co świadczy o rozwoju pewnego trendu. I nie chodzi bynajmniej o salony klubowe z bufetem i osobną recepcją spotykane w cztero- i pięciogwiazdkowych hotelach sieciowych, zwane Club Loungem, dedykowane gościom i hotelowym VIPom, ale Kluby Członkowskie jako wydzielone części obiektu, o dużej powierzchni, które oferują ekskluzywne usługi i inne benefity oraz możliwość przynależenia do pewnej społeczności ludzi. Chociaż znam jeden przykład hotelowego Lounge’u z ofertą członkowską, ale o tym później.

 

To również może Ciebie zainteresować: 10 niesamowitych hotelowych Salonów Klubowych

 

Historycznie Prywatne Kluby kojarzone są z Anglią, gdzie już od 18. wieku pewna elita płci męskiej i rasy białej – arystokracja, wojskowi, finansiści, prawnicy, lekarze – spotykali się w zamkniętym kręgu, by przy kieliszku koniaku i z cygarem w ręku deliberować na tematy społeczne i polityczne.

Dzisiejsze Kluby Członkowskie są bardziej inkluzywne. Członkiem może zostać niemal każdy, bez znaczenia na pochodzenie, płeć, rasę i wykształcenie, pod warunkiem, że ma wystarczająco zasobny portfel, niekiedy BARDZO zasobny, i wniesie swoją osobą pewną wartość dla społeczności. Sama liczba członków w danym Klubie jest także ograniczona. I to wciąż czyni je na swój sposób ekskluzywnymi.

Ekskluzywność to potężne narzędzie sprzedażowe, a Kluby Członkowskie wiedzą, jak ją przekształcić w pożądany produkt dla klientów, którzy dziś oczekują większej prywatności, przebywania w bardziej kameralnych miejscach, życia bardziej offline niż online, w towarzystwie ludzi o podobnym statusie społecznym i intelektualnym, o podobnych zainteresowaniach i działalności zawodowej.

 

Stale przybywa hoteli luksusowych i lifestylowych z Prywatnymi Klubami. Hotele mają ten dodatkowy atut, że z natury posiadają infrastrukturę, która jest korzystnym elementem oferty – dogodną lokalizację, atrakcyjną architekturę, parking, pokoje noclegowe, strefę wellness i Spa, kompetentny personel, w tym konsjerży, a także mają obiekty tej samej marki rozsiane po całym świecie, co umożliwia sprzedaż członkostw obejmujących więcej Klubów. Nie bez znaczenia jest trend pracy zdalnej, który rozwinął się po pandemii, oraz zainteresowanie pobytami w wyjątkowych lokalnych hotelach w stylu staycation.

Ponadto, ze względu na swój indywidualny vibe i koncept, hotelowe Kluby Członkowskie są różnorodne, od klasycznych i bardzo eleganckich do designerskich. Dzisiejsze Kluby, to już nie tylko miejsca spotkań biznesowych i towarzyskich, ale także oryginalne koncepty gastronomiczne i możliwość uczestnictwa w ciekawych wydarzeniach artystycznych, kulturalnych, rozwojowych.

 

TEN TRINITY SQUARE PRIVATE CLUB

Zacznijmy od Anglii i Londynu, gdzie Kluby miały swój początek. W budynku Ten Trinity Square o majestatycznej fasadzie, niegdyś siedzibie zarządu portu w Londynie, położonym w sąsiedztwie zamku Tower, w 2017 roku został otwarty drugi w stolicy Anglii hotel marki Four Seasons wraz z Prywatnym Klubem w klasycznym wydaniu. Elegancka przestrzeń, urządzona w iście angielskim stylu, składa się z restauracji, baru, sali bilardowej, salonu, palarni cygar, kilku saloników do prywatnych spotkań i imprez oraz pierwszej poza Francją winiarni z największą w Wielkiej Brytanii kolekcją win marki Château Latour.

Klubowicze mają dostęp do hotelowej strefy wellness z basenem i siłownią wraz z 10% zniżką za zabiegi Spa, 40% zniżki na wynajem jednej z 40 rezydencji w budynku Ten Trinity Square oraz 20% zniżki na wynajem pokoi w hotelu Four Seasons, ponadto udział w wydarzeniach networkingowych, kulinarnych i kulturalnych organizowanych na terenie Klubu, wydarzeń sportowych w mieście i wstęp do zrzeszonych Klubów na świecie, w tym w Nowym Jorku, Mediolanie, Dubaju, Mumbaju. Oferta obejmuje członkostwo indywidualne (w tym zakładające możliwość 20 wizyt w ciągu roku dla osób nie mieszkających w Londynie), dwuosobowe dla para lub partnerów biznesowych oraz firmowe dla minimum 4 osób. Koszt członkostwa indywidualnego wynosi 2.000 GBP opłaty wpisowej + opłata roczna 3.000 GBP.

 


formularz zgłoszeniowy

 

 

SOHO HOUSE

Tej marki nie trzeba specjalnie przedstawiać. To od otwarcia pierwszego Soho House, które miało miejsce w 1995 roku w Londynie, w popularnej dzielnicy Soho, rozpoczęła się nowa era Klubów Członkowskich, będących odzwierciedleniem współczesnego stylu życia bywających tam ludzi. Marka powstała z myślą o ludziach kreatywnych, ceniących nieformalną atmosferę i rozrywkowy charakter. To często osoby związane zawodowo z branżą mediów, filmową, modową, reklamową, muzyczną, kulturą i sztuką. House’y są miejscami spotkań i zabawy lokalnych mieszkańców i podróżnych, gdzie życie towarzyskie i integracja w sezonie letnim odbywa się przy zewnętrznym basenie na dachu.

Przez ostatnie trzy dekady portfolio marki urosło do ponad 40 Domów na całym świecie, od Malibu po Mumbaj. W tym roku na otwarcie czeka Soho House w madryckiej dzielnicy Chueca i na wyspie Ibiza. Kolejny europejski Soho House powstanie w Mediolanie. Niektóre obiekty są w całości zarezerwowane tylko dla posiadaczy członkostwa, w kilku z nich są wydzielone strefy ogólnodostępne. Do dyspozycji członków są punkty gastronomiczne, strefy coworkingowe, siłownie, sale kinowe i konferencyjne, wspomniany basen oraz pokoje hotelowe. Dodatkowe benefity to zniżki w restauracjach, na wynajem pokoi i w sklepie z produktami marki SH. Co do zasady obowiązuje zakaz robienia zdjęć i nagrywania wideo. W kilku obiektach pokoje może zarezerwować każdy, nawet bez członkostwa. Nocowałem w SH w Chicago w 2018 roku, gdy to było jeszcze możliwe. W zależności od wykupionego typu członkostwa, posiadacz karty ma także wstęp do Domów w innych krajach i może wprowadzić w jednym czasie do 3 osób towarzyszących.

 

To również może Ciebie zainteresować: Wyczekiwane otwarcia hoteli na świecie w 2025

 

Ceny członkostwa zależą o tego, z którego Domu posiadacz karty będzie korzystał najczęściej. Przykładowe opłaty z dostępem do obiektów na całym świecie:
Soho House Nowy Jork – 1.425 USD za kwartał i 5.700 USD za rok, plus opłata wpisowa 1.000 USD.
Soho House Londyn – 133 GBP za miesiąc i 1.600 GBP za rok, plus opłata wpisowa 550 GBP.
Soho House Rzym – 260 EUR za miesiąc i 3.150 EUR za rok, plus opłata wpisowa 520 EUR.

Osoby poniżej 27. roku życia otrzymują zniżkę. Zgłoszenia przechodzą weryfikację przez specjalny komitet i nie muszą zostać zatwierdzone. Członkostwo przechodzi także weryfikacje co roku i może zostać przedłużone lub nie.

 


Soho House Londyn


Soho House Sztokholm


Soho House Chicago

 

Na podobnej zasadzie działają obiekty hotelowe marki The Ned w Londynie, Nowym Jorku, Waszyngtonie i Dosze, które także posiadają strefę klubową. Należą do jednego z udziałowców marki Soho House, ale nie są ze sobą powiązane. Członkostwo w The Ned London Club kosztuje 3.700 GBP za rok + opłata wpisowa 1.000 GBP, w Dosze odpowiednio 3.750 USD + 500 USD, a w Nowym Jorku odpowiednio 5.000 USD + 1.500 USD.

 


The Ned Doha


The Ned NoMad Nowy Jork

 

SAINT JAMES CLUB

Pozostajemy w Europie. Saint James to pięciogwiazdkowy 50-pokojowy hotel z grupy Relais & Châteaux, zajmujący 19-wieczną rezydencję w 16. dzielnicy Paryża, dostępny tylko dla gości hotelowych i członków Saint James Club. Oferta Klubu umożliwia wstęp do salonu klubowego przez całą dobę, parking, możliwość korzystania z trzech punktów gastronomicznych wraz ze zniżką na śniadanie, lunch i kolację, strefy wellness o pow. 400 m2 z siłownią i 15-metrowym basenem oraz zniżkę na zabiegi Guerlain Spa, przestrzeni eventowej, usługi Concierge, dostęp do ponad 100 zrzeszonych Klubów na świecie i w zależności od poziomu członkostwa także nocleg w apartamencie. Członkostwo podzielone jest na trzy poziomy – Club, Premium, Prestige. Opłata wpisowa wynosi 1.650 EUR, opłata roczna odpowiednio 1.650 EUR, 3.200 EUR, 5.300 EUR. Każdy członek może zaprosić do 4 osób. Zarząd Klubu ma prawo zdecydować, czyje zgłoszenie przyjmie.

 

 

 

AMAN CLUB

A gdzie znajduje się najdroższy Klub na świecie? W Nowym Jorku na Manhattanie, w otwartym w 2022 roku hotelu marki Aman. Koszt członkostwa w Aman Club według nieoficjalnych informacji wynosi 200 tys. USD. I jest to jedynie opłata wpisowa. Każdy kolejny rok przedłużenia to koszt 15 tys. USD. Członkostwo obejmuje wstęp oczywiście do wydzielonej przestrzeni Klubu z restauracją i zewnętrznym tarasem oraz do strefy Spa o powierzchni prawie 2.5 tys. m2 z wewnętrznym basenem i Piano Bar z palarnią cygar przeznaczonym tylko dla gości hotelowych. Ponadto, możliwość korzystania przez całą dobę z usług konsjerża i udział w całorocznych wydarzeniach kulinarnych (degustacje win), kulturalnych czy wellness w hotelu. Członek Aman Club może wprowadzić do 4 osób.

Jak donosi New York Post, członkami mają być Bill Gates, Mark Zuckerberg, Kim Kardashian, małżeństwo Beckhamów, Angelina Jolie, George i Amal Clooney czy Tom Hanks. Właściciele każdej z 22 prywatnych rezydencji obsługiwanych przez Aman, znajdujących się w ikonicznym Crown Building przy 5. Alei razem z 83-apartamentowym hotelem, gdzie pobyt kosztuje od 7 tys. zł, otrzymali członkostwo automatycznie. Koncept Aman Club zostanie przeniesiony także do budowanego hotelu w Dubaju, który ma być według zapowiedzi inwestora najdroższym hotelem w mieście.

 

 

 

CASA CIPRIANI

Nie mógłbym nie wspomnieć o położonym na dolnym Manhattanie nad rzeką Hudson Casa Cipriani. W zabytkowym budynku dawnego terminala promowego, w 2021 roku został otwarty pięciogwiazdkowy 47-pokojowy hotel Casa Cipriani, a wraz z nim Prywatny Klub zlokalizowany na ostatnim 5. piętrze i dachu obiektu. Oferta Klubu obejmuje ekskluzywny wstęp do ośmiu punktów gastronomicznych oraz strefy wellness o powierzchni 1.400 m2 z siłownią, pokojem relaksu, saunami, jacuzzi i gabinetami Spa. Ponadto możliwość bezpłatnego korzystania z hotelowej limuzyny marki Lincoln – przejazd w jedną stronę w odległości do 5 km. Członków obowiązuje specjalny dress code, zakaz wprowadzania zwierząt i robienia zdjęć oraz nagrywania filmów, a osoby do 21. roku życia mogą przebywać na terenie Klubu tylko do godz. 17:00.

Członkostwo dla jednej osoby do 30. roku życia kosztuje 1.000 USD opłaty wpisowej + 2.500 USD rocznie, dla osoby powyżej 30. roku życia koszt wynosi 2.000 USD opłaty wpisowej + 3.900 USD rocznie. Członkostwo umożliwiające wstęp do Klubu Casa Cipriani w Nowym Jorku i Medialnie (oraz kolejnych Klubach na świecie) kosztuje 2.000 USD opłaty wpisowej + 5.000 USD rocznie i jest dostępne tylko na zaproszenie. Członek może wprowadzić do Klubu w jednym czasie do 3 osób.

 

 

 

THE COTTONWOOD HOTEL & POOL CLUB

I jeszcze jeden przykład z USA. Hotel Kimpton Cottonwood w Omaha (sieć IHG) w stanie Nebraska w 2022 roku stworzył w ramach kompleksu hotelowego The Cottonwood Hotel & Pool Club. Oferta dostępna jest dla maksymalnie 100 osób i obejmuje pięć noclegów w ciągu roku, przestrzeń do pracy biurowej i spotkań biznesowych, całodobowy wstęp do centrum fitness z sezonowym basenem, udział w wydarzeniach kulinarnych w hotelu. Członkostwo dla jednej osoby kosztuje 2.500 USD opłaty wpisowej + 165 USD miesięcznie, dla par koszt wynosi 3.750 USD opłaty wpisowej + 200 USD miesięcznie.

 

 

 

SIX SENSES PLACE

Wyczuwając rozwój trendu Klubów Członkowskich, luksusowa marka Six Senses z grupy InterContinental Hotels Group, która bardzo dynamicznie rozwija swoje portfolio na całym świecie, w szczególności w Europie, także dodaje do swojej oferty taką usługę pod nazwą Six Senses Place. Pierwsze takie miejsce powstanie w hotelu Six Senses w Londynie, którego otwarcie zaplanowano na ten rok. Położony w pobliżu Hyde Parku, mieści się w 100-letnim, dawnym domu towarowym Whiteleys, oferując 110 pokoi i apartamentów oraz 14 prywatnych rezydencji Six Senses Residences.

Six Senses Place ma być czymś pomiędzy klasycznymi Prywatnymi Klubami a lifestylowymi. Główny nacisk miałby być kładziony na szeroko rozumiany wellbeing, czyli to z czego słynie marka. Strefa klubowa będzie się składać z salonu, restauracji, baru, prywatnych sal do spotkań, coworkingu i pokoi relaksu. Docelowo marka planuje oferowanie globalnego członkostwa Six Senses Place, które umożliwiłoby klientom dostęp do klubów na całym świecie. Nabywcy nieruchomości Six Senses Residences otrzymywaliby dwuletnie członkostwo w klubie za darmo.

 

 

 

ILISIAN CLUB

Z kolei w stolicy Grecji, Atenach w tym roku zadebiutuje luksusowa marka hotelowa Conrad (recenzja hotelu Conrad na Bali TUTAJ) z sieci Hilton w miejscu remontowanego hotelu Hilton. Odnowiony obiekt z 278 pokojami i 55 rezydencjami pod markami Conrad i Waldorf Astoria, będzie także posiadał Klub Członkowski. Zlokalizowany na trzech poziomach o łącznej powierzchni ponad 5.000 m2 będzie się składał z salonu dostępnego całą dobę, strefy coworkingowej z salkami do spotkań, punktów gastronomicznych. Członkowie będą mieli dostęp do hotelowej siłowni oraz basenu wewnętrznego i zewnętrznego, a także wydarzeń specjalnych.

 

 

Według doniesień medialnych blisko 200 tys. osób posiada członkostwo w Soho House, w 2023 roku ilość członków wzrosła o 20%, podobnie jak wzrosła ilość kandydatów na liście oczekujących. Kolejne tego typu przedsięwzięcia marek hotelowych pokazują, że jest wyraźne zapotrzebowanie dla tego ekskluzywnego produktu. Ciekawe jak bardzo ten rynek usług się rozwinie w kolejnych latach i obejmie także Polskę, choć nie brakuje i u nas podobnej usługi.

 

CLUB INTERCONTINENTAL

Warszawski hotel InterContinental sprzedaje wstęp do Club InterContinental. Nie jest to jednak taka sama usługa jak przedstawione powyżej. Aktualna oferta obejmuje wstęp do saloniku klubowego (Club Lounge) na 41. piętrze, gdzie serwowane jest śniadanie w formie bufetu i à la carte, lekkie przekąski w ciągu dnia oraz wieczorny poczęstunek i wybór alkoholi. Dodatkowo klubowicze mogą skorzystać do dwóch godzin z salki konferencyjnej w Lounge’u i usługi konsjerża, wprowadzić jedną osobę towarzyszącą i zaparkować do dwóch samochodów w garażu, a także otrzymują 10% zniżki na nocleg w hotelu i 10% zniżki w hotelowym Spa. Opłata roczna wynosi 46.000 zł, a półroczna 23.600 zł. Pakiet nie zawiera wstępu do hotelowego klubu fitness z siłownią i basenem, co kosztuje dodatkowe 6.600 zł. Jak można zauważyć, jest to najdroższa oferta spośród pozostałych.

Oferta członkostwa w Club InterContinental była już dostępna w czasie, gdy ja byłem kierownikiem Klubu, czyli w latach 2008 – 2012. Wówczas była to całkowita nowość w Warszawie, a nawet w Polsce. Wstęp dla osób spoza hotelu – prezesów firm i osób prywatnych – które potrzebowały ekskluzywnej przestrzeni do spotkań i pracy pod prestiżowym adresem, jakim był pięciogwiazdkowy hotel międzynarodowej marki. Najdroższy roczny pakiet wtedy kosztował jakieś 20.000 zł i zawierał nie tylko wstęp do klubu fitness, ale także zniżkę w hotelowych restauracjach i voucher na pobyt w hotelu.

Dodam, że w 2012 roku został otwarty pierwszy w Polsce niehotelowy Salon Klubowy w biurowcu Skylight w Złotych Tarasach, ale po kilku latach został zamknięty.

 

 

 

STRADOM HOUSE MEMBERSHIP CLUB

Jest jeszcze drugi przykład hotelu w Polsce. Pięciogwiazdkowy Stradom House w Krakowie, działający pod marką Autograph Collection z sieci Marriott International. Mieszkańcy Krakowa, które szukają wyjątkowego miejsca spotkań i relaksu, a takim niewątpliwie jest 125-pokojowy Stradom House, mogą wykupić członkostwo w Stradom House Membership Club.

Członkowie otrzymują dostęp do strefy SÓL Wellness z basenem, saunami, siłownią, strefą relaksu z barem i zniżką 10% na zabiegi Spa; pierwszeństwo udziału w specjalnych wydarzeniach organizowanych w Soho House (np. warsztaty kulinarne i mixologiczne, degustacje win, spotkania mentoringowe, wystawy i aukcje sztuki), zniżkę na rezerwację pokoi hotelowych i bezpłatne podwyższenie standardu pokoju; limitowaną ofertę specjalną w restauracjach hotelowych (ogólnodostępnych), możliwość rezerwacji miejsca w popularnym klubie Hedwig’s (ogólnodostępnym). Roczna opłata wynosi 7866 zł, a miesięczna 690 zł; opłata wpisowa 250 zł.

W porównaniu do innych przykładów z zagranicy, nie ma ekskluzywnego lounge’u, ani punktów gastronomicznych tylko dla członków.

 


formularz zgłoszeniowy

zdjęcia: materiały marketingowe wymienionych obiektów

Komentarze

komentarzy

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazine made for you.

Featured:

No posts were found for provided query parameters.

Elsewhere: