Najdroższe inwestycje condohotelowe w Polsce
Jak wynika z raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” za rok 2024, opracowanego przez firmę KPMG, segment usług hotelarskich i Spa, do którego zakwalifikowano hotele cztero i pięciogwiazdkowe, zajął w tym roku drugie miejsce pod względem wzrostu wartości na poziomie 7,8 mld zł, co oznacza wzrost o 16,7 proc. r/r. Według prognoz do 2029 r. przekroczy 11 mld zł.
Łącznie do tego grona zaliczono ponad 570 skategoryzowanych obiektów, z czego hoteli pięciogwiazdkowych mamy już 99, najwięcej ich jest w Krakowie (23) i w Warszawie (16). A to nie wszystko, w trakcie realizacji jest kolejnych minimum 14 inwestycji pięciogwiazdkowych. Na potrzeby opracowania raportu, autorzy przyjęli metodykę obejmującą obiekty skategoryzowane na 5*, ale nazywanie ich wszystkich luksusowymi w mojej ocenie buduje nieprawdziwy obraz rynku. Rynek hoteli, które można by w Polsce uznać za luksusowe jest wciąż raczkujący. Należy wspomnieć, że mamy obiekty bez kategoryzacji, które swoim standardem przewyższają te skategoryzowane.
Rynek hotelowy ma przed sobą pozytywne perspektywy. Rośnie nie tylko baza hotelowa, ale przede wszystkim hotele osiągają coraz lepsze wyniki operacyjne. Kluczowe wskaźniki, tj. RevPAR (przychód na dostępny pokój), ADR (stawki za dobę hotelową) i obłożenie, notują rosnące wartości zarówno w hotelach miejskich, jak i obiektach w nadmorskich czy górskich kurortach. Liczba turystów w Polsce osiągnęła poziom porównywalny z okresem sprzed pandemii. Nie bez znaczenia ma wzrost liczby turystów z Czech i Słowacji oraz Bliskiego Wschodu.
To również może Cię zainteresować
Zacznijmy rozmawiać o hotelarstwie z najwyższej półki na poważnie – wywiad z Karolem Weberem
Chociaż, ze względu na ograniczone możliwości dalszego podnoszenia cen, prognozowane jest spowolnienie tempa wzrostu tych wskaźników, to nastroje operatorów w segmencie hoteli pięciogwiazdkowych pozostają optymistyczne – wyjaśniają konsultanci KPMG. Polska pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków hotelowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Potwierdza to również pozytywna ocena sektora przez inwestorów instytucjonalnych i transakcje obiektami hotelowymi na rynku inwestycyjnym, jak chociażby sprzedaż słynnego hotelu Grand w Sopocie polskiej firmie Sinfam Investments w szacowanej cenie 125 mln złotych – oby nowy właściciel wykonał remont godny tego ikonicznego obiektu.
Rozwijającym się trendem są tzw. condohotele, w których każdy pokój może mieć innego właściciela prywatnego. Poza czerpaniem dochodów z najmu, dodatkową korzyścią dla inwestorów jest możliwość korzystania z apartamentu przez określoną część roku. Choć dynamika inwestycji w pokoje hotelowe w Polsce nieco spowolniła na rzecz nieruchomości w zagranicznych kurortach (Hiszpania, Portugalia), to podaż tego typu apartamentów wciąż rośnie, zwłaszcza nad polskim morzem – przekonują autorzy raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”.
THE SEA RESORT, MIĘDZYZDROJE
Aktualnie w Polsce realizowane są dwie najdroższe w sprzedaży inwestycje condohotelowe. Pierwsza, to The Sea Resort w Międzyzdrojach w standardzie 5-gwiazdkowym. The Sea zlokalizowany przy ul. Promenada Gwiazd 15, to pierwszy i jedyny resort w Polsce z bezpośrednim wejściem na plażę. Inwestycję otula zieleń Wolińskiego Parku Narodowego.
Deweloperem jest poznańska spółka MINDE, komercjalizację inwestycji prowadzi ASSETHOME ze Szczecina, generalnym wykonawcą jest firma WPIP Construction, a operatorem obiektu będzie firma Europlan, która zarządza hotelem Lake Hill Mazury, Lake Hill Karkonosze, Metropolo by Golden Tulip w Krakowie oraz będzie także zarządzać budowanym hotelem Sanssouci MGallery Collection w Karpaczu.
W ofercie znajdują się 153 prestiżowe apartamenty o różnych metrażach od 28 do nawet 117 metrów kwadratowych. Tymi najbardziej pożądanymi lokalami są przeszklone penthaus’y na ostatnim piętrze, których cena przekracza 50 tys. zł za metr kwadratowy. Właściciele apartamentów i goście hotelowi będą mieli do dyspozycji strefę wellness z basenem typu infinity, saunami, gabinetami SPA, zewnętrznym jacuzzi, siłownią oraz restaurację połączoną z lobby barem i taras widokowy na dachu ze sky barem.
Otwarcie hotelu zaplanowane jest na 2026 rok.
Strona www inwestycji
https://theseamiedzyzdroje.pl/
HOTEL SALAMANDRA, KOŚCIELISKO
Drugą najdroższą w sprzedaży realizowaną inwestycją condohotelową w kraju jest Salamandra w Kościelisku, położona 3 km od centrum Zakopanego. Pięciogwiazdkowy hotel z imponującym widokiem na Tatry i Giewont powstaje na bazie zabytkowej willi Salamandra, wtopionej w zbocze Butorowego Wierchu, wniesionej w latach 30. minionego wieku przez gen. Tadeusza Kasprzyckiego, adiutanta marszałka Józefa Piłsudskiego. Już wtedy hotel wzbudzał wiele emocji, a jego reprezentacyjny charakter robił wielkie wrażenie.
Po przejściu rewitalizacji, elewacja zachowa swój historyczny wygląd. Uzupełnieniem budynku willi będzie nowy budynek wzniesiony w nowoczesnym stylu. Deweloperem jest krakowska grupa CORE, która w swoim portfolio posiada także hotel Hyatt Place w Krakowie i Sośnica Resort & Spa w Zakopanem. Operatorem hotelu będzie grupa Dobry Hotel, która w Zakopanem zarządza już hotelem Aquarion i Harenda Residence oraz wspomnianym Hyatt Place. Nad koncepcją pracowały dwa biura architektoniczne – za bryłę rewitalizowanej willi i nowego budynku odpowiada Kahl-Gaczorek Architekci, a za wnętrza studio Bernatowicz Architektura.
Łącznie posiadać ma 180 lokali, większość w metrażach od 35 do 60 metrów kwadratowych oraz kilka powyżej 70 m2. Ceny najlepszych lokali w stanie deweloperskim wynoszą ponad 50 tys. zł za metr kwadratowy. Apartamenty można kupić jako klasyczny Second Home lub od razu zadeklarować chęć współpracy z operatorem hotelu, by zarabiać na wynajmie. Do dyspozycji właścicieli apartamentów i gości hotelowych będzie strefa wellness z basenem, plażą z kominkiem, tężnią solankową, siłownią i salą do jogi, a także restauracja, sala klubowa i konferencyjna.
Otwarcie hotelu zaplanowane jest na 2026 rok.
Strona www inwestycji
https://www.core-development.pl/zakopane/hotel-salamandra
zdjęcia: wizualizacje pochodzą ze stron internetowych wymienionych inwestycji, historyczne zdjęcia Salamandry pochodzą ze zbiorów archiwalnych Muzeum Tatrzańskiego, zdjęcie hotelu Grand Sopot pochodzi ze strony hotelu
KOMENTARZ OD AUTORA
Artykuł nie reklamuje wymienionych inwestycji, a jedynie przedstawia powszechnie dostępne informacje o budowanych obiektach oraz cytaty z raportu KPMG. Inwestowanie w condohotele wiąże się z ryzykiem i nigdy nie można mieć pewności co do gwarantowanych zysków, ani nawet finalizacji budowy.
Polecam przeczytać mój wywiad z Marleną Kosiurą, ekspertką rynku nieruchomości condohotelowych i second home w kurortach – link do wywiadu TUTAJ
Post a comment