Kulturalne podróżowanie pociągiem – czyli co robić, a czego unikać
ZACHOWANIE W WagonIE podróżnyM
Wchodząc do / wychodząc z wagonu
- Ustąp przejście osobom starszym i z ograniczoną zdolnością poruszania, rodzicom z małymi dziećmi, kobietom w ciąży.
- Podaj rękę osobom potrzebującym wsparcia przy wychodzeniu z / wchodzeniu do wagonu, pomóż z bagażem.
- Siadając na swoim miejscu, przywitaj się z pasażerem na fotelu obok, a także pożegnaj kończąc podróż.
Bagaż
- Pamiętaj o wzajemnej pomocy w podnoszeniu bagażu.
- Staraj się układać swoje rzeczy w taki sposób, aby nie przeszkadzały innym pasażerom oraz by było miejsce na ich rzeczy.
Rozrywka w czasie podróży
- Oglądając film czy słuchając muzyki, pamiętaj o słuchawkach i natężeniu dźwięku, który nie zakłóci komfortu podróży pasażerów obok Ciebie.
Urządzenia
- Wyłącz dźwięki w swoich urządzeniach (przycisków klawiatury, wysyłania/otrzymania wiadomości, połączeń telefonicznych).
Obuwie
- Buty i skarpety pozostaw na stopach.
- Nie opieraj podeszw obuwia na siedzeniach foteli.
Rozmowy telefoniczne
- Z rozmowami o sprawach prywatnych i pracy poczekaj do momentu opuszczenia pociągu. W nagłych przypadkach wyjdź z telefonem na korytarz.
Śmieci
- Zadbaj o czystość na pokładzie – papierki, kubeczki, butelki wrzuć do kosza, segreguj odpady, i nie zostawiaj nic na swoim miejscu opuszczając pociąg.
Jedzenie w podróży
- Unikaj spożywania na fotelu jedzenia o bardzo intensywnym zapachu. Resztki jedzenia spakuj do opakowania/torby i wyrzuć do kosza.
ZACHOWANIE W WagonIE restauracyjnyM
- Wagon restauracyjny przeznaczony jest dla osób spożywających posiłek, a nie podróżnych bez gwarancji miejsca siedzącego.
- Spożywaj napoje i jedzenie zakupione tylko w tej strefie.
- Nie korzystaj z laptopa podczas posiłku, gdyż utrudnia to kelnerowi jego serwowania i naraża na ryzyko uszkodzenia.
- Nie kładź swoich rzeczy na wolnym fotelu, bagaż umieść na półce powyżej.
- Bądź otwarty i współdziel stolik z innymi pasażerami, gdyż liczba miejsc jest ograniczona.
- Po skończonym posiłku zwolnij miejsce dla innych osób.
Kontakt z osobami niepełnosprawnymi
- Nie głaszcz i nie rozpraszaj psa przewodnika.
- W rozmowie używaj codziennych zwrotów – nie bój się powiedzieć osobie niewidomej „do widzenia”.
- Zwracaj się bezpośrednio do osoby niepełnosprawnej, nie tylko do opiekuna.
- Bądź cierpliwy i wyrozumiały. Osoby niepełnosprawne potrzebują niekiedy więcej czasu, aby coś zrobić.
- Do osób z zaburzeniami słuchu mów w naturalny tempie, bezpośrednio, nie zakrywaj ust i nie krzycz.
- Jeśli chcesz pomóc osobie niewidomej, dotknij ją lekko w ramię i przedstaw się.
Post a comment