Jak wybrać właściwe miejsce pobytu i co zrobić, gdy usługa nas zawiodła

Wyjazd wakacyjny powinien przebiegać w przyjemnej atmosferze, być czasem odpoczynku psychicznego i fizycznego, odskocznią od codzienności. Jest to moment długo wyczekiwany, na który przygotowujemy się tygodniami i miesiącami, także finansowo. Chcemy by było idealnie. Jednak możemy trafić na nierzetelnego usługodawcę, który zrujnuje nam wypoczynek. Jak zatem wybrać właściwe miejsce pobytu, by zminimalizować niepożądane sytuacje i co zrobić, gdy usługa nas zawiodła.

 

Jak wybrać właściwe miejsce pobytu

 Przed dokonaniem rezerwacji czytaj opinie w Internecie na portalach typu Google, Facebook, Tripadvisor, czy portalu rezerwacyjnym przez który dokonujesz rezerwacji. Jeśli wybierasz obiekt, który ma bardzo niską ocenę (np. mniej niż 4/5 na Google i 8/10 na Booking) i przeważają opinie negatywne, to wiedz, że i Ciebie może spotkać rozczarowanie.

 Zapytaj znajomych i rodzinę o rekomendacje miejsc wypoczynku.

 Czytaj blogi z recenzjami obiektów. Choć tutaj trzeba uważać, czy autor nie pisze tekstów na zamówienie właściciela obiektu. Podobnie jest z różnej maści influencerami w mediach społecznościowych.

 Przeglądaj stronę internetową obiektu (zdjęcia i opisy). Pamiętaj, że zdjęcia wnętrz pokoi i widoków z okna są poglądowe i nie zawsze oddają one dokładny stan rzeczywisty przydzielonego pokoju. Zwracaj uwagę na opisy pokoju (widok, balkon, wyposażenie). Jeśli masz wątpliwości, zadzwoń do obiektu.

 Jeśli robisz rezerwację przez pośrednika, czytaj opis „drobnym drukiem”.

 Przeglądaj media społecznościowe danego obiektu (Facebook, Instagram). Jakość miejsca poznasz po tym, czy dany obiekt jest tam obecny oraz co publikuje (zdjęcia, treść postów) i jakie pojawiają się komentarze pod postami. Ponownie, nie daje to 100% pewności rzetelności.

 Nie wybieraj miejsca jedynie według kryterium ceny. To jest Twój czas na wypoczynek i miłe wspomnienia. Nie szukaj zbędnych oszczędności.

 Obiekty skategoryzowane – jak hotele, motele, pensjonaty – podlegają ustawowym regulacjom i kontrolom Urzędu Marszałkowskiego z danego województwa, co daje większą gwarancję należytego wykonania usługi i dochodzenia swoich praw.

 

Co zrobić, gdy usługa nas zawiodła

 Zgłaszaj problemy obsłudze obiektu od razu po ich dostrzeżeniu.

 Rób dokumentację nieprawidłowości (zdjęcia, filmy).

Jeśli zrobiłeś rezerwację noclegu przez pośrednika (portal rezerwacyjny), od razu się z nim skontaktuj. Pośrednik także ponosi odpowiedzialność za niewywiązanie się jego partnera biznesowego (obiektu) z umowy, jakim jest świadczenie usługi w deklarowanym standardzie.

Jeśli jest to obiekt skategoryzowany, jak hotel, motel, pensjonat, możesz zgłosić obiekt do Urzędu Marszałkowskiego w danym województwie, który nadzoruje ich działalność i może zlecić kontrolę.

 W przypadku urągających warunkach sanitarnych, skutecznym może się okazać telefon do Sanepidu. Właściciele niesklasyfikowanych obiektów noclegowych (innych niż hotele, motele, pensjonaty) również są zobowiązani do zapewnienia odpowiedniego standardu higieniczno-sanitarnego, a jego brak może skutkować wysokimi karami.

 W miarę możliwości dokonuj płatności za usługi noclegowe (na miejscu i w sprzedaży internetowej) za pomocą karty debetowej lub kredytowej. Wówczas dysponujemy dość mocną, dodatkową bronią, jaką jest chargeback, czyli tzw. obciążenie zwrotne. Zgłaszamy w swoim banku żądanie odwrócenia transakcji, z uwagi na niewywiązanie się z umowy przez podmiot, na rzecz którego dokonaliśmy opłaty. To bank w naszym imieniu realizuje sprawę i jeśli gospodarz obiektu nie przedstawi przekonujących dowodów, że z umowy się wywiązał – transakcja po prostu jest anulowana, środki wracają na naszą kartę. Takiego zgłoszenia dokonujemy przy tym dość prosto, np. w aplikacji internetowej banku.

Oczywiście pozostają metody klasyczne, czyli kolejno: złożenie formalnej (na piśmie) reklamacji w obiekcie, a w razie jej nieuwzględnienia wystąpienie na drogę sądową, ewentualnie skierowanie skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Więcej w tym temacie pisałem TUTAJ.
Należy jednak mieć na uwadze koszty i czas poświęcony na batalię sądową i porównać to z poniesionymi stratami. Jeśli ma się determinację, to warto powalczyć, na początku wystosować pismo przedprocesowe. Jeśli poznamy przy okazji zajścia niepożądanej sytuacji większą ilość osób (innych gości), to należy połączyć siły.

Opisz merytorycznie nieprawidłowości na profilach obiektu w Internecie (Google, Facebook, Tripadvisor, portal rezerwacyjny przez który dokonałeś rezerwacji), aby przestrzec innych potencjalnych klientów.

 

Tabela Frankfurcka 

Zapewne słyszeliście o Tabeli Frankfurckiej, jako narzędziu do dochodzenia swoich praw konsumenckich. Jest to dokument opracowany na zlecenie Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech. Celem dokumentu miało być ujednolicenie orzecznictwa w sprawach dotyczących odpowiedzialności biur turystycznych za nieudaną wycieczkę. Tabela Frankfurcka poprzez stawki procentowe określa, o ile możemy żądać obniżenia ceny wycieczki oraz za jakie nieprawidłowości możemy domagać się takiego obniżenia. Należy jednak pamiętać, że Tabela Frankfurcka nie ma mocy obowiązującej w Polsce i jest tylko punktem odniesienia dla polskich sądów.

 

 

Dziękuję adwokatowi Grzegorzowi Kukowka za porady w zakresie prawnym. 

Komentarze

komentarzy

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazine made for you.

Featured:

No posts were found for provided query parameters.

Elsewhere: