Hotel Marketing Conference 2025 – Podsumowanie
Bez pantofli i marynarki, bez aktówki i wizytówek. Takie jest wydarzenie HMC firmy Profitroom, którego wyczekuje co roku branża hotelarska. W swobodnej atmosferze, niezmiennie z interesującymi treściami i światowym rozmachem organizacyjnym. W sopockim hotelu Radisson Blu zebrało się 700 hotelarzy i przedstawicieli firm współpracujących z hotelami.
Co w tym roku wybrzmiało ze sceny…
CYFROWY GUEST EXPERIENCE
Rewolucja technologiczna dzieje się na naszych oczach, zmienia nasze życie i utarte schematy, a usługi hotelowe muszą za tym nadążyć. Hotel przyszłości zaczyna się dzisiaj. Gościnność i relacje oparte na ludziach owszem wciąż odgrywają znaczącą rolę, ale weszliśmy w erę cyfrowego Guest Experience.
10 lat temu mówiło się, że podstawą jest dobrze zoptymalizowana strona www, bo 50% rezerwacji w hotelach wykonywanych jest online. Dzisiaj już średnio 50% gości wykorzystuje Sztuczną Inteligencję do planowania podróży. To duże wyzwanie dla marketingowców.
I uwaga na marginesie – w hotelach zwykło się łączyć zadania sprzedażowe z marketingowymi i delegować to jednej osobie. Obecnie jedna osoba tego nie ogarnie w odpowiedni sposób, a osoby z kompetencjami sprzedażowymi nie zawsze umieją w marketing, który to coś więcej niż social media.
Mając to na uwadze potrzebny jest…
☝ intuicyjny system rezerwacji, który będzie personalizował treści pod konkretne zapytania (wyjazd rodzinny, senior, para, gość biznesowy; wypoczynek, sport, zwiedzanie),
☝ komunikatory zasilane SI (asystenci gościa) do wysyłania ofert automatycznie w czasie rzeczywistym (a nie tradycyjne mailem wysyłane przez recepcjonistę w wolnej chwili) i odpowiadania na pytania gości, często powtarzające się.
☝ system PMS wspomagany SI do przetwarzania danych o gościach w celu personalizacji i sprzedaży dodatkowej – i ponownie – jako wsparcie dla recepcjonistów.
Technologie, której zastosowanie w obsłudze uważam za konieczne, by odpowiadać na potrzeby nie tylko gości, ale i pracowników, szczególnie młodszego pokolenia, dla którego komfort cyfrowy to podstawa funkcjonowania. Hotelarze starszego pokolenia muszą zmienić swój mindset i nie bać się zmian technologicznych, eksperymentować z SI w codziennej pracy operacyjnej, by zyskać CZAS.
SILVERSI NADCHODZĄ
Zaciekawiło mnie także wystąpienie Beaty Boruckiej (Instagram @madrababcia) na temat pokolenia Silversów, czyli osób w wieku 50+, jako rosnącej grupie docelowej w branży turystycznej. Wbrew pozorom nie są to osoby wykluczone cyfrowo i mają sporo pieniędzy na wyjazdy i pobyty w hotelach.
Kim są goście Silver…
☝ Ponad 14 mln Polaków
☝ Stabilni finansowo, najwyższe dochody wiek 50-65 lat
☝ Średnia długość życia 75 lat (m) i 82 lata (k)
☝ Do 2050 Polacy 50+ będą stanowić 50% społeczeństwa
☝ Coraz dłużej aktywni w dobrej formie
☝ Dysponują czasem, preferują dłuższe wyjazdy
☝ Cenią komfort i jakość
☝ Szukają atrakcji i emocji, przeżyć, nie noclegów
☝ Lubią wspólne spędzanie wolnego czasu, wyjazdy w grupie
Ściągawka dla hotelarzy, jakimi atrakcjami przyciągnąć Silversów – TUTAJ
Czytaj więcej: Jak podróżują Polacy według kategorii wiekowych – raport
SLOW TRAVEL
Z kolei wykład Małgorzaty Szumskiej (Instagram @travels_with_szumeg), poświęcony był trendowi slow travel, czyli zrównoważonemu podróżowaniu i jakie korzyści ten nurt może przynieść hotelom. To jeden z najszybciej rozwijających się trendów turystycznych w Europie, zwłaszcza dla pokolenia Y i Z. Turyści świadomie wybierają niższy sezon, by nie przyczynić się do zjawiska overtourismu.
Lubię polskie kurorty, głównie wybrzeże, choć poza sezonem te miejscowości nie żyją. Poruszyłem ten temat kilka miesięcy temu w rozmowie z Marleną Kosiurą w wywiadzie TUTAJ
Byłem w październiku rok temu w Juracie i poza pojedynczymi miejscami większość punktów usługowych była zamknięta, kraty w oknach, kłódki na drzwiach. Brakuje działań lokalnych władz we współpracy z lokalnym biznesem, by przekierować ruch do kurortów także poza sezonem. Przecież mamy całą grupę turystów zmęczonych szybkim tempem życia, gwarnym miastem. Po sezonie, jesienią czy wiosną, mogą dostrzec wyjątkowość zabytków, pustych szlaków i plaż, co jest trudno uchwycić w sezonie w otoczeniu tłumów.
Dla miłośników sportów outdoorowych koniec października nie oznacza końca sezonu. Coraz więcej osób trenuje także jesienią, bo właśnie wtedy można cieszyć się aktywnością w spokojniejszym rytmie, bez wysokich temperatur, bez zimowej przerwy i konieczności wracania do formy wiosną.
Bardzo dobrze wspominam mój tygodniowy pobyt sprzed kilku lat w Ustroniu Morskim w lutym – spacery po szerokich plażach, sztorm obserwowany z okna apartamentu. Jakie to jest pole do zagospodarowania pod turystykę wellness, mindfullness.
Podoba mi się, że od kilku lat miasto Sopot stara się zmienić oblicze kurortu postrzeganego jako miejsce imprezowe, do lansowania się, na uzdrowisko z tradycjami, oparte na zrównoważonym rozwoju.
W polskich kurortach brakuje różnorodności oferty pobytowej. Cały przekaz i oferta nastawione są na sezon wysoki, rodziny z dziećmi, pojedyncze na sport. Nie ma promowania turystyki doświadczeń. Brakuje miejsc z lifestylowym vibem, atrakcyjnym dla młodszych turystów, tylko dla dorosłych i nowoczesnych silversów. Powstają za to kolejne hotele, oczywiście 5*, z tym samym konceptem – pokoje, basen, masaże i restauracja z bufetem.
Powodem jest brak otwartości wśród inwestorów hotelowych na nowe trendy i nowe pokolenie. Piotr Kalinowski z pracowni MIXD projektuje świetne hotele resortowe, ale za granicą. Na moje pytanie, kiedy takie pojawią się Polsce, odpowiedział, że u nas na razie króluje klasyka i trudno jest przemycić łamiące schemat podejście.
Może to są tematy na przyszłoroczne konferencje dedykowane inwestorom, dyrektorom, managerom sprzedaży i spa.
Jaki jest wspólny mianownik nowoczesnych technologii i slow travel? DOŚWIADCZENIA GOŚCI.
Czytaj więcej: O turystyce doświadczeń i turystyce przyszłości – wywiad z Olą Szalek, założycielką portalu Slowhop.com







Post a comment