Rynek dóbr luksusowych w Polsce według KPMG w 2020 roku

reklama

KPMG opublikowało po raz 11. swój raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”.
Z danych zebranych na koniec 2019 roku wynika, że w Polsce mamy 265,4 tys. osób zamożnych zarabiających powyżej 20 tys. zł brutto (wzrost o 13,2%), 69,1 tys. osób bogatych z dochodami przekraczającymi 50 tys. zł brutto (+3,6%). Natomiast osób bardzo bogatych, które osiągnęły roczny dochód przekraczający milion zł brutto mamy 32,1 tys. (+0,1%). Jednocześnie, do 134 tys. wzrosła liczba osób z tzw. grupy HNWI (High-Net-Worth Individuals), których wartość majątku netto przekracza milion dolarów.

Z powodu epidemii powyższe liczby mogą ulec zmianie, jednak to wciąż ogromna liczba konsumentów, która pozostaje do zagospodarowania. Niestety większość przedsiębiorców inwestujących w biznes hotelowy w Polsce nie dostrzega potencjału. Największy odsetek osób dobrze zarabiających niezmiennie mieszka na Mazowszu, zwłaszcza w Warszawie. Mimo to, próżno szukać hotelu resortowego w odległości do dwóch godzin jazdy od stolicy, który zapewni doświadczenia na najwyższym poziomie. Kryzys, w jakim znalazła się branża hotelarska pokazał, że najlepiej radzą sobie właśnie obiekty „wypoczynkowe”.

________________________________________

Czytaj więcej…
Współczesna luksusowa usługa hotelowa 

________________________________________

Sytuacja gospodarcza związana z pandemią COVID-19 odbiła się na rynku dóbr luksusowych, który według raportu zmalał w 2020 roku o 4,9% w porównaniu z zeszłym rokiem i osiągnął wartość 24 mld zł.
Największy segment – samochody luksusowe i premium – zmniejszył się jedynie o 1,6% i osiągnął wartość 16,3 mld zł. Rynek luksusowych alkoholi odnotował spadek wartości sprzedaży o 15,2% (1,1 mld zł), odzież i akcesoria o 19,9% (2,5 mld zł), nieruchomości o 19% (2,6 mld zł), kosmetyki i perfumy o 16,6% (833 mln zł), biżuterii i zegarków o 31,4% (376 mln zł).
W pandemicznym roku, usługi hotelarskie i spa były segmentem dóbr luksusowych, który odnotował największe spadki, aż o 50,1%. KPMG podaje, że w 2020 roku wartość rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA wyniosła 748,1 mln zł. Jednocześnie przedstawia bardzo optymistyczne prognozy jego odbudowy – średnioroczny wzrost o 28,3% do 2025 roku.

Autorzy raportu zdefiniowali dobro luksusowe jako każde dobro (produkt i usługę) opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę – unikalność, wysoką cenę – nabiera luksusowego charakteru.
Ponownie wrzucono do jednego worka opisanego „luksusowy hotel i spa” wszystkie obiekty skategoryzowane na pięć gwiazdek, czyli 78. Imponujące. Skoro nie ma co się lubi, to się lubi co się ma. Szkoda, że buduje to nieprawdziwy obraz rynku luksusowych hoteli.

Obiekty hotelowe w Polsce (z oficjalną kategoryzacją i bez), które można by zaszeregować do luksusowych, nie przekraczają liczby palców jednej ręki, no dobrze, dwóch (na wyrost). U nas „luksus” można kupić już za niecałe 400 zł w hotelu w kategorii 5* w Kołobrzegu, Wiśle i na Mazurach; za 300 zł w Warszawie, za 450 zł w Zakopanem i Sopocie, i najwyżej, bo za 500 zł w Krakowie. Oczywiście cena wynika ze specyfiki rynku i klienta. Niemniej o jakiej unikalności i luksusie tu mówimy.

______________________________________

Czytaj więcej…
Na czym polega luksusowa usługa hotelowa

______________________________________

Luksusowy hotel, to nie luksusowy alkohol, torebka, biżuteria, czy samochód, które można jedynie wyprodukować. Nie jest sztuką zbudować luksusowy hotel, ale konsekwentnie zapewnić najwyższy standard usług i obsługi. O tym inwestorzy porywający się na pięć gwiazdek zapominają.
Kiedy słyszę o kolejnych pięciogwiazdkowych inwestycjach i patrzę na wizualizacje, to ogarnia mnie smutek przeplatający się ze śmiechem. Nijakie hotele ze stylem wnętrz kopiowanym z Pinteresta, które nie będą miały do zaoferowania nic poza pokojami z łóżkami, restauracjami z bufetami oraz naturalnie basenami i gabinetami spa. Byle sprzedać w condo pod hasłem luksusu lub kosztami operacyjnymi optymalizować podatki w innej, bardziej dochodowej działalności inwestora.
Polskie hotele pięciogwiazdkowe paździerzem stoją. Nieliczne wyjątkowe obiekty tylko potwierdzają regułę.

Link do raportu TUTAJ

 

Komentarze

komentarzy

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazine made for you.

Featured:

No posts were found for provided query parameters.

Elsewhere: