Wyjeżdżając na wakacje często zabieramy swoje czworonogi. Większość hoteli jest przyjaźnie do nich nastawiona, nawet bardziej niż do gości 🙂 i potrafią zadbać o komfortowy pobyt psów. Należy jednak pamiętać o pewnych zasadach i odpowiedzialności jaka ciąży na właścicielu psa.

Hotel Virgin w Chicago bardzo chętnie przyjmuje psy i ma dla nich dedykowane pokoje, które oznacza porcelanową figurą psa. Pies otrzymuje legowisko, miski, przysmaki oraz bandanę.

W hotelu Four Seasons Hampshire (Anglia) do zespołu hotelowego należy Oliver, labrador który wita gości w recepcji oraz towarzyszy dzieciom w zabawach. Kiedy pracowałem w hotelu, wstawialiśmy tradycyjnie legowisko i miski, a także butelkę wody Evian (!), smycz, woreczki na odchody i zabawkę.

Egerton House Hotel w Londynie serwuje w porze tradycyjnej angielskiej popołudniowej herbatki przekąski dla czworonogów. A lokaje w londyńskim hotelu Savoy wyprowadzają nawet psy swoich gości do pobliskiego parku Embankment Garden.

W warszawskim hotelu Sofitel Victoria czeka oryginalny i zabawny list powitalny…dla psa. Wiadomo, że nie chodzi tu tak naprawdę o psa, a o pozytywne odczucia gościa względem hotelu. Goście mogą zamówić specjalne przekąski dla zwierząt z menu room-serwisu.

Z kolei warszawski hotel Westin ma dedykowaną serię Niebiańskiego Psiego Łóżka i akcesoria.

Bardzo spodobała mi się inicjatywa hotelu Skipper w Rewie, który przekazuje część pieniędzy pochodzących z opłat za psa na rzecz lokalnego schroniska.

 

Zazwyczaj hotele doliczają opłatę za pobyt psa, ale za psa przewodnika nie powinny. Może to być 20, 70, 100, a nawet 160 zł (Bristol w Warszawie) za dobę. Choć sam uważam, że opłata powinna być za pobyt, nie za każdą noc, gdyż dopiero po wyjeździe gościa pokój może być dokładniej czyszczony i poddany dearomatyzacji, przynajmniej powinien, ale niewiele hoteli to praktykuje. Stali goście mogą zapewne liczyć na zwolnienie z opłaty.

 

Czytaj więcej… Psi Ambasadorzy ds. Satysfakcji Gości

 

Pamiętajcie o dobrych zwyczajach przyjeżdżając z psem do hotelu

⇒ Informuj obsługę przy składaniu rezerwacji, że zamierzasz przyjechać z psem, aby mogli przydzielić odpowiedni pokój. Niektóre hotele mają wyznaczone pokoje ze względu na alergików. Mogą także odmówić przyjęcia zwierzęcia.

⇒ Zabierz ze sobą aktualną książeczkę szczepień psa.

⇒ Na terenie hotelu prowadź psa na smyczy i wyprowadzaj go w wyznaczonym miejscu. Jeśli pies bywa agresywny, należy zakładać mu kaganiec.

⇒ Zabierz ze sobą woreczki i sprzątaj odchody po swoim psie.

⇒ Generalnie psy nie mają wstępu do hotelowej restauracji, chyba że jest to pies przewodnik. Warto zapytać w Recepcji czy taka zasada obowiązuje w danym hotelu, aby nie być zaskoczonym i uniknąć niepotrzebnych dyskusji z kelnerem.

⇒ Niektóre hotele mają specjalne zawieszki na klamkę drzwi pokoi informujące obsługę, że w pokoju przebywa pies. Jeśli takiej zawieszki nie ma, zawieś zawieszkę „Nie przeszkadzać”. Informuj obsługę, że wychodzisz z psem na spacer i prosisz, aby w tym czasie pokój został odświeżony. Jeśli w pokoju przebywa kot, dobrze by był przechowany w transporterze na czas sprzątania, a pies zamknięty w łazience. Panie pokojowe mogą się bać zwierzęcia i mają prawo odmówić sprzątania takiego pokoju.

Recepcja powinna informować gości na etapie składania rezerwacji o zasadach pobytu psa. Takie zapisy powinny się znaleźć w potwierdzeniu rezerwacji oraz regulaminie hotelowym.

 

Odpowiedzialność hotelu i właściciela zwierzęcia za szkody przez nie wyrządzone

Według Kodeksu Cywilnego, zwierząt nie uważa się za tzw. rzeczy wniesione. A to oznacza, że odpowiedzialność hotelu za nie jest ograniczona. Za rzecz wniesioną, uważa się wszelkie rzeczy, które w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu znajdują się w tym hotelu, albo znajdują się poza nim, a zostały powierzone właścicielowi hotelu lub osobie u niego zatrudnionej, albo też umieszczone zostały w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym.

Właściciel hotelu, który ponosi szkodę na skutek zachowania zwierzęcia należącego do gościa, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, może żądać jej naprawienia. Zwłaszcza, gdy właściciel zwierzęcia kierował jego zachowaniem (wydał komendę) lub zwierzę wyrządziło szkodę z własnego popędu (obsikanie mebli w pokoju). Dochodzenie odszkodowania od posiadacza zwierzęcia naprawienia szkody wyrządzonej w hotelu, nie wymaga żadnej dodatkowej umowy.

Inaczej natomiast wygląda sytuacja, gdy zwierzę należące do jednego gościa wyrządza swoim zachowaniem szkodę innemu gościowi.  Gdy szkoda polega na uszkodzeniu lub utracie tzw. rzeczy wniesionej należącej do innego gościa, np. poprzez poszarpanie ubrania. W takiej sytuacji obowiązek naprawienia szkody będzie ciążył na właścicielu hotelu. Nie oznacza to jednak, iż  posiadacz zwierzęcia uniknie jakiejkolwiek odpowiedzialności. Po naprawieniu szkody, właściciel hotelu będzie uprawniony do dochodzenia od właściciela zwierzęcia zwrotu poniesionych kosztów. Na właścicielu hotelu ciąży także odpowiedzialność, gdy zwierzę wyrządzi szkodę polegającą na uszkodzeniu ciała lub rozstroju zdrowia innego gościa (szok, stres, omdlenie).

 

Czytaj więcej…. O prawnej odpowiedzialności hoteli za mienie i zdrowie gości – wywiad

 

zdj. media społecznościowe wymienionych hoteli

Komentarze

komentarzy