Czy mamy w Polsce prawdziwie luksusowe hotele?

reklama

Wczoraj rozgorzała dyskusja na serwisie społecznościowym LinkedIn na temat hoteli luksusowych, wywołana publikacją artykułu przez jeden z magazynów internetowych, który przedstawił listę, jak to ujął, niesamowitych i luksusowych hoteli na południu Polski. Pomijając fakt, że kilka z wymienionych obiektów zasługuje na uznanie, uczestnicy dyskusji, w tym i ja, stwierdzili że słowo „luksus” w odniesieniu do polskich hoteli jest bardzo często nadużywane. To tak jak na siłę otwieranie hoteli 5*, które potem nawet przez samych pracowników nie są za takie uważane. Kiedy słyszę o kolejnych planowanych otwarciach 5-gwiazdkowców, to się uśmiecham. Czy będą to hotele najwyższej klasy jedynie pod względem wyposażenia i spełnienia polskich przepisów kategoryzacyjnych? Mam gorącą nadzieję, że niektóre przynajmniej staną na wysokości zadania.
Polski rynek hotelowy jest jeszcze ubogi w takie obiekty i jesteśmy wciąż na początku drogi.  Ostatnio próbowałem zrobić listę hoteli, które mógłbym utożsamić z ideą luksusowego hotelarstwa, ale trudno mi było znaleźć pełną dziesiątkę bez konieczności naciągania.

W dyskusji padły stwierdzenia, że brakuje definicji luksusowego hotelu, która by wyznaczała który hotel może, a który nie może określać się jako luksusowy. Tylko jakiej definicji i mierzalnych kryteriów wymagamy? Minimalnego metrażu pokoi, minimalnej ceny pokoju i dań w karcie menu, maksymalnej ilości pokoi, ilości znajomości obcych języków przez personel, a może marki materaca i kosmetyków i długości stażu pracy personelu?

Czytaj więcej… Wyczekiwane otwarcia luksusowych hoteli i resortów w 2018

Czy marki hotelowe jak Ritz-Carlton, Four Seasons, Mandarin Oriental, Raffles, Kempinski, Rosewood, Shangri-La, St.Regis, Waldorf Astoria lub niezależne hotele zrzeszone w Leading Hotels of the World, Small Luxury Hotels, Relais & Chateaux i Preferred Hotels, posługują się jakąś książkową definicją? Nie. Luksus to zespół cech, niekiedy abstrakcyjnych, ale oczywistych dla ich stałych klientów – elitarność, ekstrawagancja, swego rodzaju przepych (nawet w minimalistycznych wnętrzach), najwyższa jakość użytych materiałów, wysokiej klasy sprzęt technologiczny i wyposażenie pokoi, innowacyjne usługi (nietypowe i niepowszechne). Ale przede wszystkim najwyższej klasy obsługa, autentyczne, niezapomniane i rzadko dostępne doświadczenia oraz przewyższanie oczekiwań gościa ponad standardy marki. Także same hotele tak kreują usługi i dbają o detale, które stają się synonimem luksusu.

W zeszłym roku napisałem dwuczęściowy artykuł na temat istoty prawdziwie luksusowych hoteli. Opierałem się na przykładach najsłynniejszych hoteli na świecie oraz własnych obserwacjach i doświadczeniach jako hotelarz i gość. Choć nie wszystkie współczesne luksusowe hotele mogą pochwalić się bogatą historią i dziedzictwem, to najważniejsza jest idea, LUDZIE i detale które tworzą całość.

Czytaj więcej… Co czyni hotel prawdziwie luksusowym 

A jakie jest Wasze zdanie? Jakie kryteria według Was musi spełnić luksusowy hotel? Czego oczekujecie?

Komentarze

komentarzy

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazine made for you.

Featured:

No posts were found for provided query parameters.

Elsewhere: